راهنمای سفر به گرجستان

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۱:۳۷ 16 دقیقه

تور گرجستان از جمله تورهایی است که هر ساله گردشگران زیادی را از ایران جذب می‌کند. این کشور جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متنوعی دارد که در کنار آب‌وهوای دلپذیر و معتدل آن، هر گردشگری را مشتاق سفر به گرجستان می‌کند. البته سفر به گرجستان یا به طور کلی کشورهای خارجی شاید کمی با مقاصد گردشگری داخلی تفاوت داشته باشد. از این نظر که برای داشتن سفری برنامه‌ریزی شده و بدون عیب و نقص بهتر است از قبل کمی در مورد مقصد مورد نظر اطلاعات کسب کرد.

گرجستان، کشوری که هر آنچه برای یک سفر ایده‌آل نیاز دارید را به شما می‌دهد: تاریخ غنی، طبیعت بکر، غذاهای لذیذ و مردمی خونگرم، به این ترتیب برای سفر به گرجستان بد نیست از همان ابتدا با اطلاعاتی همچون زبان این کشور، آب‌وهوا، مکان‌های تفریحی و گردشگری، نوع پولی که می‌توان خرج کرد و بسیاری از موارد دیگر آشنا شد. پس اگر قصد سفر به کشور گرجستان را دارید، با این راهنمای سفر به گرجستان از مای پرواز همراه ما باشید.

معرفی و اطلاعات کلی کشور گرجستان

کشور گرجستان در منطقه قفقاز واقع شده‌است. موقعیت این کشور در بین سواحل دریای سیاه و کوه‌های قفقاز قرار دارد که می‌توان گفت محل تلاقی اروپا و آسیا است. گرجستان از سمت شمال با روسیه، جنوب شرقی با آذربایجان، از غرب با دریای سیاه و از جنوب نیز با ترکیه و ارمنستان مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور شهر تفلیس است که از نظر معماری بسیار متنوع و زیبا بوده و با دارا بودن خیابان‌های سنگی قدیمی جزء شهرهای تاریخی به شمار می‌آید. این کشور نسبتاً کوچک، طبیعت متنوعی دارد که مناطق ساحلی، کوهستانی و دره‌های سرسبز و زیبای آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. گرجستان از نظر صنعت گردشگری بسیار پیشرفت کرده است و با توجه به جذب میلیون‌ها گردشگر در سال، نقش مؤثری در بهبود اقتصاد کشور داشته است.

واحد پول

واحد پولی

(نمونه اسکناس های گرجستان)

یکی از اطلاعاتی که لازم است قبل از ورود به کشور گرجستان از آن آگاهی داشته باشید، واحد پول این کشور است. واحد پول گرجستان، لاری است. البته واحد کوچک‌تری هم به نام تتری وجود دارد و هر ۱۰۰ تتری یک لاری خواهد بود.

زبان رسمی

زبان رسمی کشور گرجستان، گرجی (ქართული ენა، کارتْولی اِنا) است.

این زبان که در رده زبان‌های قفقازی قرار می‌گیرد، توسط حدود 4 میلیون نفر در داخل گرجستان و همچنین اقلیت‌های گرجی در سایر نقاط جهان صحبت می‌شود.

گرجی زبانی باستانی با الفبای منحصر به فرد خود است و از نظر تاریخی و فرهنگی برای مردم گرجستان اهمیت بسزایی دارد.

علاوه بر زبان گرجی، زبان‌های دیگری نیز در گرجستان رایج هستند، از جمله:

  • مگرلی: زبان مادری حدود 500 هزار نفر در منطقه مگریا در غرب گرجستان.
  • لازی: زبان مادری حدود 200 هزار نفر در منطقه آجارستان در جنوب غربی گرجستان.
  • سوانی: زبان مادری حدود 40 هزار نفر در منطقه سوانتی در شمال غربی گرجستان.
  • روسی: زبان اقلیت قابل توجهی از مردم گرجستان، به ویژه در پایتخت تفلیس.
  • انگلیسی: به طور فزاینده ای در حال یادگیری توسط نسل جوان، به خصوص در صنعت گردشگری.

دانستن زبان گرجی برای سفر به این کشور مفید است، اما ضروری نیست. در مناطق توریستی، انگلیسی به طور گسترده صحبت می شود. با این حال، یادگیری چند عبارت اساسی گرجی می تواند به شما کمک کند تا با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و تجربه سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

اختلاف زمانی ایران با گرجستان

در سفر به کشور گرجستان شاید برای برخی از گردشگران اطلاع از ساعت گرجستان و اینکه با ایران چقدر اختلاف زمانی دارد، مهم باشد. ساعت گرجستان نیم ساعت از ایران جلوتر است. به عبارت دیگر، اگر ساعت در ایران 2:00 بعد از ظهر باشد، ساعت در گرجستان 2:30 بعد از ظهر خواهد بود، همچنین توجه داشته باشید که در گرجستان تغییر ساعت تابستانی وجود ندارد.

مقاله پیشنهادی: بهترین هتل‌های تفلیس

مسیرها و روش های سفر از ایران به گرجستان

ایران و گرجستان

(سفر از ایران به گرجستان)

برای سفر به گرجستان دو روش زمینی و هوایی وجود دارد. گردشگران می‌توانند با توجه به شرایط خود روش سفر به این کشور را انتخاب کنند. بلیط هوایی گرجستان ارزان است و ایران هیج مرز زمینی مشترکی با گرجستان ندارد به همین دلایل سفر زمینی به گرجستان طرفداران بسیار کمتری دارد.

هوایی

بسیاری از گردشگران برای سفر به گرجستان، روش هوایی را انتخاب می‌کنند. در این روش می‌توان به صورت حضوری یا اینترنتی نسبت به خرید بلیط گرجستان از مای پرواز اقدام کرد. با انتخاب روش هوایی سفر به گرجستان لازم است یک سری معیارها را در نظر گرفت تا بتوان پروازی خوب و مطمئن را تجربه کرد. پروازهای ایران به کشور گرجستان با ایرلاین‌ها و کلاس‌های پروازی متنوعی ارائه می‌شوند که هر گردشگر می‌تواند متناسب با شرایط خود یک پرواز مناسب را خریداری کند.

بهترین ایرلاین ها

گردشگران ایرانی بلیط پرواز سفر به گرجستان را می‌توانند از ایرلاین‌های مختلفی تهیه کنند. از بهترین ایرلاین های سفر به گرجستان می‌توان به ایرلاین قشم ایر،جورجین وینگز،آسمان، وارش، زاگرس، سپهران و آتا اشاره کرد. با خرید بلیط هواپیما از این ایرلاین‌ها، با توجه به کلاس پروازی از خدمات و امکانات متنوعی برخوردار خواهید گشت.

مقاله پیشنهادی: فاصله تفلیس و باتومی+ راه‌های رفتن از تفلیس به باتومی

مدت زمان پرواز از تهران تا تفلیس

از شهرهای مختلفی در ایران می‌توان برای سفر هوایی به گرجستان، اقدام کرد. با این حال یکی از پرطرفدارترین پروازها، پرواز تهران به تفلیس است. مدت زمان  پرواز تهران تا تفلیس تقریباً یک ساعت و 30 دقیقه خواهد بود.

سفر به گرجستان با ماشین شخصی

در صورتی که بخواهید سفر به این کشور را به صورت زمینی (از طریق اتوبوس یا اتومبیل شخصی) تجربه کنید، مسیرهای متفاوتی پیش روی شما خواهد بود که در این راهنمای سفر زمینی به گرجستان، آن‌ها را معرفی می‌کنیم. البته با توجه به نظرسنجی که از گردشگران صورت گرفته، مسافرانی که روش‌های متفاوت زمینی را تجربه کرده‌اند، معتقدند سفر به گرجستان از طریق ترکیه، نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مسیر است.

سفر زمینی به گرجستان از طریق ترکیه

در این روش می‌توانید از طریق یکی از مرزهای زمینی ایران با ترکیه، وارد این کشور شوید. سپس از طریق شهر ترابزون و مرز سارپی، برای رفتن به گرجستان اقدام کنید. همچنین با استفاده از تور ترکیبی باتومی و ترابزون می‌توانید سفر زمینی به گرجستان را همراه با تور و اتوبوس vip تجربه کنید.

سفر زمینی به گرجستان از طریق ارمنستان

یک راه زمینی دیگر برای رسیدن به گرجستان، از طریق کشور ارمنستان است. برای این منظور ابتدا لازم است از ایران از طریق مرز نوردوز وارد ارمنستان شوید. سپس از ایروان، پایتخت ارمنستان، به سمت تفلیس، پایتخت گرجستان، رانندگی کنید. توجه داشته باشید که برای سفر زمینی به گرجستان از طریق ارمنستان نیاز به ویزای گرجستان و ویزای ارمنستان دارید.

سفر زمینی به گرجستان از طریق آذربایجان

اگر می‌خواهید از طریق آذربایجان به صورت زمینی خود را به گرجستان برسانید، می‌توانید از مرزهای زمینی مشترک ایران و آذربایجان، از طریق مرز آستارا یا بیله‌سوار وارد آذربایجان شوید.سپس از آنجا به سمت تفلیس پایتخت گرجستان حرکت کنید. 

سفر زمینی با قطار به گرجستان

در صورتی که برای سفر به گرجستان روش زمینی با قطار را انتخاب کنید، باید گفت که متأسفانه هیچ مسیر ریلی مستقیمی از ایران به گرجستان وجود ندارد. 

مقاله پیشنهادی: بهترین هتل‌های باتومی

فاصله ایران تا گرجستان چند کیلومتر است؟

فاصله ایران تا گرجستان

(فاصله ایران تا گرجستان)

اگر بخواهید برای سفر به گرجستان برنامه‌ریزی کنید و در بین روش‌های موجود، یک مسیر مناسب را برای رسیدن به این کشور انتخاب کنید، شاید بد نباشد از فاصله ایران تا گرجستان اطلاع کسب کنید. به این ترتیب فاصله دو شهر مهم ایران با دو شهر گرجستان آورده شده است.

  • تهران باتومی: فاصله این دو شهر ۱۳۹۵ کیلومتر بوده و نیاز به حدود ۱۷ تا ۱۸ ساعت رانندگی دارد.
  • تهران تفلیس: این مسیر کوتاه‌تر از مسیر قبل است و فاصله این دو شهر ۱۱۱۵ کیلومتر بوده و تقریباً نیاز به ۱۶ تا ۱۷ ساعت رانندگی دارد.
  • تبریز باتومی: فاصله تبریز تا باتومی هم ۷۶۹ کیلومتر بوده و حدوداً نیاز به ۱۱ تا ۱۲ ساعت رانندگی دارد.
  • تبریز تفلیس: فاصله این دو شهر هم ۸۷۹ کیلومتر خواهد بود که با رانندگی زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ساعت طول خواهد کشید‌.

آب و هوای گرجستان

سفر به گرجستان در همه‌ی فصل‌های سال امکان‌پذیر است اما اگر تفریح خاصی مدنظرتان است یا خنکی و معتدل بودن هوا برای شما اهمیت دارد، بهتر است قبل از سفر در مورد آب وهوای گرجستان اطلاعاتی به دست آورید. با وجود اینکه هر نوع آب و هوایی جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما به هرحال ممکن است برخی گردشگران برای سفر، آب‌وهوای خاصی را مدنظر داشته باشند یا به قصد انجام تفریح خاصی قصد سفر به گرجستان کنند. بنابراین با اطلاع از وضعیت آب وهوا می‌توان در مناسب‌ترین شرایط عازم کشور زیبا و توریستی گرجستان شد.

بیشتر مناطق گرجستان را کوهستان پوشانده است از این رو با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای آب‌وهوای خاصی خواهد بود. فصل بهار در گرجستان با بارش باران‌های بهاری همراه است. در این زمان نمی‌توان در دریا شنا کرد چرا که هوا هنوز به اندازهٔ کافی گرم نشده است بنابراین اگر به عشق تفریحات آبی، شنا و گرفتن آفتاب در ساحل دریای سیاه عازم گرجستان شده‌اید بهتر است اواخر بهار یا تابستان به این کشور سفر کنید.

تابستان یکی از بهترین زمان‌های سفر به گرجستان است. گرمای تابستان در گرجستان ملایم و معتدل است و اصلاً آزار دهنده نخواهد بود. در این زمان می‌توانید با خیال راحت از تفریحات و سرگرمی‌های متنوع گرجستان لذت ببرید. پاییز هم می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به گرجستان باشد. در این فصل تا حدودی از گرمای هوا کاسته شده و نسبت به تابستان هوا خنک‌تر است. بنابراین هر نوع تفریحی که در نظر داشته باشید، می‌توانید در این کشور انجام دهید. فصل زمستان اما با روزهای سرد و پر بارشی در گرجستان همراه است. بنابراین اگر به قصد انجام تفریحات زمستانی و برفی عازم گرجستان شده‌اید، فصل خوبی را انتخاب کرده‌اید.

مهم ترین شهرهای گرجستان

تفلیس

(تفلیس، گرجستان)

حال که تصمیم خود را برای سفر به کشور زیبا و پرجاذبه گرجستان گرفته‌اید، بهتر است با مهم‌ترین شهرهای این کشور بیشتر آشنا شوید. چرا که در این صورت می‌توان با در نظر گرفتن یک سری نکات، لذت سفر خود را دوچندان کرد. از مهم‌ترین شهرهای گرجستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفلیس

معروف‌ترین شهر گرجستان، تفلیس است. این شهر با جمعیت یک میلیون و صد هزار نفر البته طبق آمارگیری در سال ۲۰۱۶، پایتخت گرجستان است. تفلیس قدمتی دیرینه دارد و می‌توان گفت بسیاری از فراز و نشیب‌های گرجستان را در خود جای داده است. کافی است کمی در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر قدم بزنید تا با مشاهده معماری آن که ترکیبی از قرون وسطی، عهد کلاسیک و عهد مدرن است، متوجه قدمت طولانی این شهر شوید. از بهترین جاهای دیدنی گرجستان تفلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دریاچه لیسی
  • محله حمام‌ها
  • پارک آبی تفلیس
  • میدان آزادی
  • کلیسای صخره‌ای
  • پل صلح

باتومی

از دیگر شهرهای مهم گرجستان، باتومی است که می‌توان آن را به عنوان پایتخت تفریحی و گردشگری گرجستان به شمار آورد. این شهر با توجه به جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند‌. این شهر از یک سمت به دریای سیاه و از سمت دیگر به رشته کوه‌های قفقاز می‌رسد و همین امر باعث شده از آب‌وهوای معتدل و دلپذیری برخوردار باشد.

کوتایسی

این شهر هم جزء شهرهای زیبا و دیدنی گرجستان به شمار می‌آید. یکی از جاذبه‌های مشهور کوتایسی، کلیسای باگراتی است که در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. قدمت کلیسا مربوط به قرن یازدهم است که در زمان پادشاهی باگرات سوم ساخته شده است.

متسختا

یکی دیگر از شهرهای زیبای گرجستان، متسختا نام دارد که از تفلیس ۲۰ دقیقه فاصله دارد. متسختا قدمتی ۳۰۰۰ ساله داشته و به عنوان مهد تمدن فرهنگ گرجستان شناخته می‌شود‌. این شهر از بناهای تاریخی و مذهبی متنوعی برخوردار است که باعث افزایش جذابیت‌های بصری آن شده است.

گوری

این شهر را می‌توان جزء شهرهایی به شمار آورد که با وجود جاذبه‌های فراوان، چندان مورد توجه گردشگران واقع نشده است. از این رو نسبت به دیگر شهرهای گرجستان، هزینه‌های سفر به آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. شهر گوری را می‌توان قلب گرجستان معرفی کرد که دارای قلعه‌های باستانی و بازارهای رنگارنگ است. این شهر با توجه به معماری افسانه‌ای که دارد برای افراد علاقه‌مند به باستان شناسی بسیار مناسب خواهد بود.

مستیا

یکی از دور افتاده‌ترین نقاط در کشور گرجستان، مستیا است که به عنوان شهر مرکزی منطقه سوانتی شناخته می‌شود. این شهر در فاصله‌ی ۱۲۸ کیلومتری از تفلیس واقع شده که از قرون وسطی بر جای مانده است. افرادی که عاشق ماجراجویی و کوهنوردی هستند، سفر به مستیا می‌تواند پر از جذابیت و زیبایی برای آن‌ها باشد. این شهر از دریاچه‌های زیبا و دیدنی برخوردار است ولی با این حال همچنان صنعت گردشگری نتوانسته است چندان تأثیری روی آن بگذارد بنابراین ظاهر شهر همچنان به سبک سنتی و طبیعی خود باقی مانده است.

تلاوی

از دیگر شهرهای گرجستان که شاید سفر به آن تجربه‌ای لذت‌بخش و دیدنی باشد، می‌توان به تلاوی اشاره کرد. این شهر از عصر برنز، مسکونی بوده و با گذشت زمان به شهری سیاسی و اداری مهم در منطقه کاختی تبدیل شده است. علاقه‌مندان به معماری و طراحی می‌توانند از سفر به این شهر لذت ببرند چرا که در آن آثاری از معماری پادشاهان کاختی، تزارهای روس و رومی‌ها دیده می‌شود.

استپانتسمیندا

شهر استپانتسمیندا را نمی‌توان جزء شهرهای توریستی گرجستان به شمار آورد و در واقع بسیاری از افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، به قصد بازدید از کلیسای گرگتی ترینیتی است. این شهر در فاصله‌ی ۱۵۷ کیلومتری از تفلیس واقع شده است و نام آن برگرفته از یک راهب به نام استفان است که آن را کشف کرده است. استپانتسمیندا با قرار گیری در دل کوه‌های قفقاز، چشم‌اندازی رویایی و بی‌نظیر دارد.

جاذبه های دیدنی گرجستان

پارک ملی گرجستان

(پارک ملی توشتی در آخمتا)

گرجستان را می‌توان از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی_آسیایی معرفی کرد که بسیاری از گردشگران ایرانی این کشور را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند. در این کشور علاوه بر مناطق کوهستانی کوه‌های قفقاز، به لطف وجود دریای سیاه، امکان بهره بردن از تفریح‌های متنوعی همچون قدم زدن و گشت‌وگذار در سواحل و ورزش‌های آبی در شهرهایی همچون باتومی فراهم می‌شود. به این ترتیب جاذبه های دیدنی گرجستان بسیار متنوع هستند که در ادامه به معرفی چند مورد از بارزترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • منطقه اوشگولی در منطقه سوانتی
  • شهر غاری اوپلیستسیخه در گوری
  • پارک ملی توشتی در آخمتا
  • کلیسای گرگتی ترینیتی در استپانتسمیندا
  • کلیسای جامع ترینیتی مقدس در تفلیس
  • قلعه ناریکالا در تفلیس
  • باغ گیاه‌شناسی شناسی در باتومی
  • دلفیناریوم در باتومی
  • بازار مرکزی کوتایسی
  • شهر سنگی واردزیا
  • قلعه رباتی
  • و بسیاری از موارد دیگر

مقاله پیشنهادی: پیست اسکی گودائوری گرجستان

بهترین مراکز خرید گرجستان

تفلیس مال

(تفلیس مال)

همیشه در سفرهای مختلف تفریحی و گردشگری، خرید هم بخشی از سفر است که برای بسیاری از مسافران می‌تواند از جذاب‌ترین تفریحات در طول سفر باشد. بنابراین طبیعی است که در سفر به گرجستان هم به دنبال پیدا کردن بهترین مراکز خرید آن باشید. گرجستان هم با وجود جاذبه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی، مذهبی و توریستی فراوان، مراکز خرید بزرگ و متنوعی دارد که از امکانات تفریحی متنوعی هم برخوردار هستند. از مزیت‌های مراکز خرید گرجستان نوع طراحی آن‌هاست که باعث شده پاسخگوی هر نوع سلیقه‌ای باشند. موارد زیر نمونه‌ای از بهترین مراکز خرید گرجستان هستند.

  • تفلیس مال
  • باتومی مال
  • مرکز خرید ایست پوینت
  • بازار لیلو
  • و موارد دیگر

رستوران های معروف گرجستان

رستوران اوتسی تفلیس

(رستوران اوتسی تفلیس)

مگر می‌شود به کشور توریستی و پرجاذبه گرجستان سفر کرد و در بهترین رستوران‌های آن غذا میل نکرد. به این ترتیب بهتر است قبل از سفر، لیستی از بهترین رستوران های گرجستان یا بهترین رستوران‌های ایرانی تفلیس را تهیه کنید تا در طول سفر خود بتوانید در کنار لذت بردن از تفریحات متنوع این کشور بهترین غذاها را میل کنید. در این رستوران‌ها می‌توانید با طعم و مزه‌های اصیل غذاهای گرجی همراه با تکنیک‌های آشپزی کشورهایی چون فرانسه آشنا شوید. البته در برخی از این رستوران‌ها غذاهای محلی گرجستان هم سرو می‌شود که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. از بهترین رستوران های گرجستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران اوتسی در تفلیس
  • رستوران گاستروبار در تفلیس
  • رستوران باغ نینا تفلیس
  • رستوران چاچاتایم باتومی
  • رستوران اوکراین اوچکا باتومی

غذاهای محلی و معروف گرجستان

خاچاپوری

(خاچاپوری)

غذاهای محلی گرجستان را می‌توان از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی این کشور به شمار آورد. غذاهای محلی و معروف گرجستان از طعم و مزه‌ی خاصی برخوردار هستند و از ادویه‌های خاصی در طبخ آن‌ها استفاده می‌شود. مواد اصلی این غذاها معمولاً از گوشت، سبزیجات تازه، حبوبات و ادویه‌های خوشبو همچون نعنا، زردچوبه، شمیر و زعفران هستند.

این غذاها می‌توانند شامل انواع پلو با گوشت، انواع کباب‌ها، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو و غذاهای گیاهی و سوپ‌ها باشند. از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرجستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاچاپوری: این غذا نوعی نان پنیر است که با پنیر، تخم مرغ و کره پر می‌شود. خاچاپوری در اشکال مختلفی تهیه می‌شود، اما نوع آجارولی آن با زرده تخم مرغ خام در وسط نان و کره ذوب شده معروف است.
  • خینکالی: این غذا نوعی کوفته است که با گوشت، سبزیجات و ادویه پر می‌شود. خینکالی را معمولاً با دست می‌خورند و آبگوشت داخل آن را قبل از گاز زدن می‌نوشند.
  • متسواخو: این غذا نوعی خورش گوشت گاو یا گوسفند است که با گردو، سیر، گشنیز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. متسواخو را معمولاً با نان یا سیب زمینی سرخ شده سرو می‌کنند.
  • لوبیا نی: این غذا نوعی خوراک لوبیاست که با رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. لوبیا نی را معمولاً با نان یا برنج سرو می‌کنند.
  • پنیر سولگونی: این پنیر شور و کشدار از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود. پنیر سولگونی را به تنهایی یا در انواع غذاها مانند خاچاپوری و پیتزا گرجستانی استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای سفر به باتومی

هزینه اقامت در گرجستان

در سفر به گرجستان، بسته به اینکه چه نوع هتلی را برای اقامت انتخاب کنید، هزینه سفر متغیر خواهد بود. مسلماً اقامت در بهترین هتل‌های های گرجستان خیلی گران‌تر از هتل‌های سه ستاره یا سطح پایین‌تر خواهد بود. از طرفی قیمت هتل در شهرهای مختلف گرجستان متفاوت است؛ بنابراین با توجه به اینکه در کدام شهر گرجستان اقامت داشته باشید، هزینه اقامت متغیر خواهد بود.

قیمت بلیط 

یکی از فاکتورهایی که در تعیین هزینه سفر مؤثر است، قیمت بلیط است. این هزینه با توجه به نوع سفر از نظر زمینی یا هوایی بودن متفاوت خواهد بود. مطمئناً قیمت بلیط هواپیما در مقایسه با قیمت بلیط اتوبوس خیلی گران‌تر است. برای اطلاع از قیمت بلیط لحظه ایی گرجستان با کارشناسان مای پرواز تماس حاصل کنید.

هزینه خورد و خوراک در گرجستان

از دیگر هزینه‌های سفر به گرجستان، هزینه خورد و خوراک است. چرا که با هر روز اقامت در این کشور، حداقل به دو وعده غذایی نیاز دارید. به این ترتیب متناسب با اینکه در رستوران‌های لوکس و معروف غذا بخورید یا در غذاخوری معمولی و خیابانی، قیمت غذا متفاوت خواهد بود. مطمئناً غذاهای خیابانی خیلی ارزان‌تر بوده و برای کسانی که به دنبال سفری مقرون به صرفه هستند، میل کردن غذا در سالن‌های غذا خوری معمولی بهترین گزینه است.

هزینه حمل و نقل در گرجستان

در صورتی که برای سفر به گرجستان از طریق خودرو شخصی خود اقدام کرده باشید، برای حمل و نقل درون شهری گرجستان نیازی به پرداخت هزینه زیاد نخواهید داشت. در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از تاکسی، اتوبوس را برای حمل‌ونقل در شهر انتخاب کنید؛ چرا که نسبت به اتوبوس و مترو، هزینه‌ی رفت‌وآمد با تاکسی در گرجستان بسیار گران‌تر است.

با این حال، به طور کلی می توان انتظار داشت که هزینه یک روز اقامت در گرجستان با شرایط گفته شده در حدود زیر باشد:

  • اقامت در هتل 4 ستاره: 60 تا 120 دلار
  • صبحانه: 10 تا 15 دلار
  • ناهار در رستوران معمولی: 15 تا 25 دلار
  • شام در رستوران معمولی: 20 تا 30 دلار
  • حمل و نقل: 5 تا 10 دلار (بسته به نوع حمل و نقل)
  • فعالیت ها در جاذبه های گردشگری: 10 تا 30 دلار (بسته به نوع فعالیت و جاذبه)

مجموع: 120 تا 230 دلار

شرایط ویزا و روادید گرجستان

برای ورود به کشور گرجستان دو نوع ویزای توریستی و کاری وجود دارد که با توجه به شرایط می‌توان جهت اخذ آن اقدام کرد. به این ترتیب افرادی که به عنوان گردشگر قصد سفر به کشور گرجستان را دارند، می‌توانند به دنبال اخذ ویزای توریستی باشند. این نوع ویزای گرجستان برای مدت محدودی صادر خواهد شد و گردشگران اجازه اقامت در مدت معینی را دارند.

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ویزای توریستی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • تمکن مالی (در هنگام ورود به کشور گرجستان هر شخص به ازای هر شب باید 100 دلار همراه خود داشته باشد)
  • رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل
  • بیمه‌نامه مسافرتی

مناسبت ها و جشن ها در گرجستان

تبلیسوبا

(فستیوال تبلیسوبا)

بسیاری از جشن‌ها و رویدادهای برگزار شده در این کشور برگرفته از جشن‌های اروپایی است. به این ترتیب جشن کریسمس، جشن عید پاک و هالوین از جمله جشن‌هایی هستند که همچون اروپا در گرجستان هم برگزار می‌شوند. البته جشن‌های محلی مانند جشنواره جاز و فستیوال رنگ‌ها نیز در بین گردشگران، طرفداران بسیاری دارند. از معروف‌ترین جشن‌ها و مناسبت‌های این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فستیوال تبلیسوبا
  • جشنواره پنیر قفقاز
  • مراسم روز استقلال
  • فستیوال بستنی
  • جشنواره هنرهای قومی

سوغاتی گرجستان چیست؟

گرجستان کشوری تاریخی و فرهنگی با سوغاتی‌های محلی و خاصی است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. مگر می‌شود به گرجستان سفر کرد و به راحتی از کنار شیرینی‌های خوشمزه محلی و صنایع دستی آن گذر کرد. از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی های گرجستان می‌توان به چاک‌چاکی، قهوه گرجی، چای گرجی، پاپوشکا و گرجبه اشاره کرد.

سوغاتی‌های مربوط به حوزه صنایع دستی این کشور نیز شامل فرش‌های دستبافت گرجستان، محصولات چوبی سنتی، زیورآلات سنتی نقره کاری شده، زیورآلات بافته شده و طلا کاری‌های محلی می‌شوند.

وضعیت امنیت در گرجستان

در این مورد می‌توان گفت گرجستان به طور کلی کشوری امن است و سطح ارتکاب جرم و جنایت در آن تقریباً پایین است. با این حال توصیه می‌شود جانب احتیاط را رعایت کنید و تا حد امکان از گشت‌وگذار در مناطق مرموز و غیررسمی دوری کرده، همچنین در اماکن عمومی مراقب باشید.

 

 

 

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید