راهنمای سفر به ارمنستان

۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۷:۴ 17 دقیقه

تور ارمنستان یکی از پرطرفدارترین مقاصد تفریحی به خصوص برای ایرانیان است. سفر به ارمنستان در مقایسه با بسیاری از مقاصد گردشگری خارجی راحت‌تر بوده و با توجه به اینکه از دردسرهای گرفتن ویزا معاف است، گردشگران بسیاری این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند. از طرفی جاذبه‌ها و مکان‌های تفریحی و گردشگری متنوعی دارد که در کنار مردمان مهمان‌نواز و خوش قلب، قدمت تاریخی، آب‌وهوای معتدل و غذاهای خوشمزه موجب جذب بیشتر مسافران شده است. در این مطلب از مای پرواز همراه ما باشید تا یک راهنمای کامل سفر به ارمنستان را در اختیارتان قرار دهیم.

اطلاعات کلی درباره ارمنستان

اطلاعات کلی درباره ارمنستان

کشور ارمنستان یک کشور توریستی با قدمت دیرینه است که تاریخچه آن به حدود ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این کشور از همسایگان شمالی کشور محسوب می‌شود که به دلیل هم مرز بودن با ایران، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی نزد گردشگران ایران پیدا کرده است. دلایل زیادی برای محبوبیت این کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مقرون به صرفه بودن این سفر، تنوع جاذبه‌های توریستی و زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی آن اشاره کرد.

ارمنستان ارتفاعات سرسبز و کوهستانی با رودهای پرآبی دارد. به همین دلیل به کشور رودها و کوهستان‌ها مشهور شده است. این کشور دارای مساحتی برابر با ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع بوده و در قاره‌ی آسیا، منطقه‌ی قفقاز جنوبی واقع شده است. با توجه به اینکه بین دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته است به عنوان دروازه‌ای بین آسیا و اروپا محسوب می‌شود. ارمنستان در گذشته‌های دور به عنوان جزئی از ایران بوده اما بعد از جدایی از ایران کشور جمهوری ارمنستان را تشکیل داده است. این کشور همچنین از سمت غرب با کشور ترکیه، شرق با آذربایجان و شمال با کشور گرجستان مرز مشترک دارد.

جغرافیا و موقعیت

کشور ارمنستان در منطقه‌ی قفقاز جنوبی واقع شده و پایتخت آن شهر ایروان است. بیشتر مناطق این کشور پوشیده از کوهستان و دشت هستند که رودها و تندآب‌هایی در آن‌ها جریان دارند. شاید گفته شود شمار جنگل‌های ارمنستان اندک هستند اما در مقابل پر درخت و سرسبز خواهند بود. این کشور آب‌وهوایی قاره‌ای دارد به طوری که با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه است. بلندترین منطقه در ارمنستان، کوه آراگاتس است که ارتفاع آن ۴0۹۵ متر بالاتر از دریا خواهد بود.

تاریخچه کوتاه

ارمنستان کشوری تاریخی با تمدن دیرینه بوده که کوهستان بزرگ و افسانه‌ای آرارات را در دل خود جای داده است. نام این کوه با بهره‌گیری از داستانی حماسی، به کشتی نوح و طوفان سهمگین ربط پیدا کرده است. در واقع این کشور همواره با مفاهیمی همچون پایداری و رستاخیز در عجین بوده است. ارمنستان تقریباً در سال ۳۰۰ میلادی، دین رسمی خود را مسیحیت برگزید. همین امر بیش از قبل موجب شکل‌گیری هویت این ملت شد.

تاریخ ارمنستان را می‌توان داستان پرفراز و نشیبی دانست که طی هر دوره دستخوش یک سری اتفاقات قرار گرفته است. در برخی از دوره‌ها قلمرو ارمنستان بسیار گسترده بود اما در مقابل بارها این کشور مورد یورش امپراتوری‌های قدرتمند قرار گرفت، به طوری که تاریکی جنگ بر این کشور سایه انداخت. با این تفاسیر کشور ارمنستان سرزمینی با هویت قدرتمند و مردمی حماسه‌پذیر است که بعد از هر جنگ، از بین خاکستر حوادث بیرون آمده و حیات آن ادامه پیدا کرده است.

زبان رسمی ارمنستان چیست؟

مردم ارمنستان دارای زبان ملی ارمنی هستند، این زبان به عنوان یکی از زبان‌های هند و اروپایی شناخته خواهد شد. اما با این حال با توجه به نفوذ دولت شوروی در این کشور، زبان روسی هم رواج زیادی پیدا کرده است به طوری که بسیاری از مردم کاملاً به آن مسلط هستند.

البته در مکان‌های عمومی همچون رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌ها، به خصوص با جوانان می‌توان از طریق زبان انگلیسی ارتباط برقرار کرد. حتی گاهی اوقات ممکن است برخی از رستوران‌ها صورت حساب را به زبان انگلیسی ارائه دهند. علاوه بر این زبان‌ها، زبان فارسی هم در این شهر وجود دارد چرا که با توجه به بالا بودن تعداد گردشگران ایرانی، برخی از شهروندان ارمنستان جهت جذب مشتری و ارائه جنس خود به گردشگران ایرانی شروع به یادگیری زبان فارسی کرده‌اند. در این صورت می‌توانند با گردشگران فارسی هم ارتباط برقرار کنند.

به این ترتیب با توجه به تنوع زبانی در این منطقه، امکان برقراری ارتباط با گردشگران به خوبی فراهم می‌شود. زبان انگلیسی می‌تواند به عنوان زبان بين‌المللی معرفی شود که گردشگران از هر منطقه‌ای می‌توانند از طریق آن با مردم روسیه ارتباط برقرار کنند.

واحد پول ارمنستان

واحد پول ارمنستان

(پول ارمنستان)

در کشور ارمنستان واحد پول، درام نامیده می‌شود که شامل مجموعه‌ای از سکه‌های فلزی در قیمت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ درامی است‌. این واحد پول همچنین اسکناس‌های کاغذی در قیمت‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۲۰۰۰۰، ۵۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ را دربرمی‌گیرد.

قوانین و مقررات خاص ارمنستان

در کشور ارمنستان مانند هر کشور دیگری قوانین خاصی برقرار است که لازم است گردشگران در طول سفر خود و اقامت در کشور مورد نظر آن‌ها را رعایت کنند. بنابراین با اقامت در این کشور در ساعت نزدیک به نیمه شب، دقت داشته باشید که کمتر سروصدا ایجاد کنید. چرا که ممکن است از طرف پلیس با شما برخورد شود. از این منظر که پلیس ارمنستان برای برقراری آرامش در بین شهروندان همه تلاش خود را می‌کند.

همچنین دقت کنید هنگام رد شدن از خیابان، از روی خط عابر پیاده حرکت کنید، در غیر اینصورت با برخورد پلیس مواجه خواهید شد. ارمنستان به عنوان یک کشور امن محسوب می‌شود، دلیل آن‌هم می‌تواند وضع قوانین سختگیرانه و پایبندی شهروندان به آن‌ها باشد.

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان

ارمنستان

ارمنستان کشوری ۴ فصل بوده که تعیین بهترین زمان برای سفر به آن، به سلیقه فرد گردشگر بستگی دارد. البته اگر می‌خواهید در بهترین زمان سفر به این کشور، شاهد جذابیت‌ها و زیبایی‌های مقصد مورد نظر خود باشید، بهتر است فصل بهار و فروردین ماه را انتخاب کنید. چرا که در این ایام آب‌وهوا معتدل و عالی است و زمینه برای لذت بردن از تفریحات متنوع این کشور فراهم می‌شود.

آب و هوا

ارمنستان کشوری زیبا و توریستی بوده که بهتر است قبل از سفر به آن از آب‌وهوای این کشور اطلاع کسب کنید. برای این منظور به صورت جداگانه به بررسی آب‌وهوای فصول مختلف آن می‌پردازیم.

آب‌وهوای ارمنستان در بهار

فصل بهار در ارمنستان آب‌وهوای مطلوب و معتدلی دارد، در این فصل آب‌وهوا کاملاً بهاری بوده و تا حدودی رو به گرما می‌رود. پس می‌توان گفت یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به این کشور و بازدید از دیدنی‌های آن فصل بهار است. البته با توجه به اینکه هوا کمی گرم می‌شود بهتر است لباس‌های خنک با خود همراه داشته باشید.

آب‌وهوای ارمنستان در تابستان

گردشگرانی که طرفدار هوای گرم و میوه‌های متنوع تابستانی هستند، سفر به ارمنستان در تابستان پیشنهاد خوبی برای آن‌ها خواهد بود. جشنواره آب ارمنستان هم در این فصل برگزار می‌شود که بسیار دیدنی است.

آب‌وهوای ارمنستان در پاییز

در پاییز آب‌وهوای ارمنستان معتدل بوده و دمای آن بین ۲۳ تا ۲۷ درجه‌ی سانتیگراد است. در این فصل خیابان‌ها با برگ‌های رنگارنگ درختان زیباتر به نظر می‌رسند و بهترین فرصت است تا بتوانید بهترین عکس‌ها و تصاویر جذاب را در طبیعت پاییز از خود ثبت کنید.

آب‌وهوای ارمنستان در زمستان

در صورتی که به فصل زمستان علاقه دارید و از زیبایی منظره‌ی سفیدپوش خیابان‌ها و درختان کاج لذت می.برید، زمستان هم فرصت خوبی برای سفر به این کشور است. زمستان‌های ارمنستان همچنین به دلیل برگزاری جشن انار که نمادی از همدلی و اتحاد مردم است، بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

رویدادها و فستیوال‌ها

مردم کشور ارمنستان بسیار خونگرم و مهربان هستند و از هر فرصتی برای برپایی جشن و پایکوبی استفاده می‌کنند. رویدادها و فستیوال‌های متنوعی در این کشور برگزار می‌شود. شرکت در این جشنواره‌ها برای گردشگران از دو جهت حائز اهمیت است. اول اینکه با شرکت در این جشن‌ها لذت سفر چند برابر می‌شود. دلیل دیگر اینکه با شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های ملی می‌توان از نزدیک با آداب‌ورسوم این کشور آشنا شد. از برجسته‌ترین رویدادهای ارمنستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جشن سال نو: این جشن در روز اول ماه ژانویه سال میلادی به دلیل جشن گرفتن سال جدید برگزار می‌شود. در این ایام فضای شهری با درختان کاج مزین شده به نور و چراغ تزئین می‌شوند.
  • جشنواره دلمه: این جشنواره یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های ارمنستان است که در بیستم ماه می در روستایی به نام نابرد برگزار می‌شود.
  • جشن وارداوار یا آب پاشان: یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های ارمنستان است که در ۸ام جولای میلادی در کل کشور برگزار می‌شود.
  • جشنواره دویدن رنگی در ایروان: جشنواره دویدن رنگی هم از دیگر جشنواره‌های این کشور است که از جذابیت بالایی برخوردار است. این جشنواره در یکی از روزهای جولای در شهر ایروان برگزار خواهد شد.
  • جشنواره بین‌المللی بالون: این جشنواره بین ۱۵ام تا ۱۸ام سپتامبر و در یکی از نقاط شناخته شده‌ی شهر به نام میدان جمهوری برگزار می‌شود. این جشنواره که هدف اصلی آن خوشامدگویی به گردشگران است، بسیار جالب و دیدنی خواهد بود.
  • جشنواره تاراز ایروان: جشنواره تاراز هم در ماه آگوست و در شهر ایروان برگزار می‌شود. در این جشنواره مدل‌های آقا و خانم لباس‌های رنگی و محلی از قبل دوخته شده توسط طراحان لباس را بر تن می‌کنند.

ویزا و مدارک لازم برای سفر به ارمنستان

با توجه به توافقی که بین دو کشور ایران و ارمنستان صورت گرفته است، سفر به ارمنستان ویزا نمی‌خواهد. در واقع شهروندان هر دو کشور می‌توانند تنها با ارائه گذرنامه به مدت ۹۰ روز در مقصد اقامت داشته باشند. البته در صورت نیاز، می‌توان مدت زمان اقامت را تا ۱۸۰ روز تمدید کرد.

ویزای توریستی

طبق آنچه که گفته شده، برای افرادی که به قصد تفریح و گردش عازم ارمنستان می‌شوند، ویزای توریستی صادر می‌شود. طبق یک توافق دو طرفه با توجه به اینکه نیاز به اخذ ویزا برای ورود به مقصد نیست، ویزای توریستی ارمنستان هم برای ایرانیان محدودیتی نخواهد داشت. طبق این توافق که با هدف توسعه گردشگری دو کشور، بهبود روابط اجتماعی و سیاسی و تسهیل رفت‌وآمد گردشگران صورت گرفته است، شهروندان دو کشور ایران و ارمنستان در هر دوره ۶ ماهه می‌توانند به مدت ۹۰ روز در مقصد اقامت داشته باشند.

 

مدارک لازم

افراد می‌توانند با هدف‌های مختلفی همچون گردش و تفریح، کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری و مانند این‌ها عازم ارمنستان شوند. بنابراین به جز هدف گردش و تفریح که نیاز به ویزا ندارد، افراد باید برای دریافت ویزاهای دیگر ارمنستان اقدام کنند. از این رو لازم است با در دست داشتن اصل پاسپورت دارای اعتبار بالاتر از ۶ ماه، فرم تکمیل شده درخواست ویزا، یک قطعه عکس سه در چهار و همچنین کپی از صفحه اصلی پاسپورت، به سفارت ارمنستان در ایران مراجعه کنند.

چطور به ارمنستان سفر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت سفر به ارمنستان، هم مرز بودن آن با کشور ایران است. به این ترتیب به راحتی و بدون هیچ‌گونه دردسری می‌توان به این کشور زیبا و توریستی سفر کرد. برای رسیدن به این مقصد راه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط خود می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

سفر هوایی به ارمنستان

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای سفر به ارمنستان، مسیر هوایی است. اکثر افراد هم این روش را با توجه به راحتی آن به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. در حال حاضر سه فرودگاه فعال در کشور ارمنستان وجود دارد. فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس، فرودگاه بین‌المللی شيراک و فرودگاه سیونیک سه فرودگاهی هستند که از بین این سه مورد تنها فرودگاه سیونیک برای پروازهای داخلی است. دو مورد دیگر علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی هم دربرمی‌گیرند. به طور کلی ایرلاین‌های ایران ایرتور و ارمینا از ایران به ارمنستان (ایروان) پرواز مستقیم دارند. از شهرهای مختلف ایران هم با ایرلاین‌های فلای دبی، قطرایرویز و لوفتانزا پرواز غیرمستقیم به ارمنستان انجام می‌شود.

مدت زمان پرواز از تهران به ارمنستان

از شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز به مقصد ایروان پرواز وجود دارد. مسافت هوایی تهران تا ایروان حدود ۷۹۳ کیلومتر است که مدت زمان پرواز از تهران به ارمنستان (ایروان) حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

سفر زمینی به ارمنستان

یکی از روش‌های دیگر سفر به ارمنستان، مسیر زمینی است که با توجه به شرایط خود می‌توانید با خودرو شخصی، قطار یا اتوبوس انجام دهید.

سفر با تور زمینی

تور ارمنستان زمینی امکان سفر با اتوبوس را برای گردشگران فراهم می‌آورد. سفر با اتوبوس مسلماً از سفر با هواپیما خیلی ارزان‌تر است. به این ترتیب قیمت تورهای زمینی ارمنستان نسبت به تورهای هوایی مقرون به صرفه‌تر هستند.

سفر با خودرو شخصی

در صورتی که از دسته گردشگرانی هستید که علاوه بر مقصد، از مسیر سفر هم لذت می‌برید، سفر به ارمنستان با خودرو شخصی گزینه خوبی برای شما خواهد بود. البته لازم به ذکر است که برای خروج خودرو از کشور لازم است علاوه بر گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی دریافت کنید.

سفر با قطار

متاسفانه از ایران به ارمنستان قطار مستقیم وجود ندارد. اما می‌توان از تهران به مقصد جلفا را با قطار طی کرد سپس در ادامه خود را به مرز نوردوز رساند. از آنجا با ارائه مدارک وارد خاک ارمنستان شوید سپس با ماشین، خود را به ایروان پایتخت ارمنستان برسانید.

فاصله ایران تا ارمنستان چقدر است؟

برای رسیدن به مقصد ارمنستان فاصله‌ی ایران تا آنجا با توجه به مسیر انتخاب متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر مسیر تهران تا ایروان را انتخاب کنید، فاصله‌ی زمینی بین این دو شهر ۱۱۹۵ کیلومتر خواهد بود. در صورتی که از تبریز قصد سفر به ارمنستان را داشته باشید، فاصله تبریز تا ایروان ۶۴۰ کیلومتر است.

انواع اقامتگاه ها و هتل های ارمنستان

هتل های ارمنستان

(هتل های ارمنستان)

برای اقامت در کشور ارمنستان با توجه به شرایط و بودجه‌ای که دارید، اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد. افراد می‌توانند هتل‌های لوکس و گران قیمت را با خدمات رفاهی متنوع انتخاب کنند یا اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه هستند، هتل‌های اقتصادی را برگزینند.

بهترین هتل های ارمنستان

در سفر به ارمنستان، انتخاب هتل مناسب یکی از دغدغه‌هایی است که ممکن است گردشگران با آن روبه‌رو شوند. این کشور هرساله میزبان گردشگران بسیاری است که به واسطه‌ی آن امکانات مناسب و قابل توجهی را برای توریست‌های خود در نظر گرفته است. هتل های لوکس و ۵ ستاره ارمنستان امکانات متنوع و خدمات فوق‌العاده‌ای را به مسافران خود ارائه می‌دهند.‌ هتل قفقاز، هتل مولتی گراند فارائون، الکساندر و لاتار کمپلکس از جمله بهترين هتل‌های ارمنستان هستند. 

هتل اقتصادی ارمنستان

در ارمنستان همچنین هتل‌های اقتصادی و سطح پایین‌تری وجود دارند که در قبال دریافت مبلغ پایین‌تر، امکانات مناسبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل شیراک، دلوکس، پرایمر، الیمپیا و مگ ایروان اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: هتل های نزدیک سفارت امریکا در ارمنستان

هتل های ارزان ارمنستان

با توجه به توریستی بودن کشور ارمنستان، پیدا کردن هتل‌های ارزان که امکانات اولیه اقامت را در اختیار مسافران قرار دهند، کار چندان سختی نیست. این هتل‌ها بیشتر در رده‌های دو ستاره و یک ستاره یا هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند. بنابراین برای اقامت در این مکان‌ها بهتر است کمی انتظارات خود را پایین آورید. هتل آلکس، هاستل لی ام فانا، هاستل فرندشیپ و تور، هتل آندور و هتل بست آیجستان نمونه‌ای از این هتل‌ها هستند.

مقاله پیشنهادی: هتل های نزدیک میدان جمهوری ارمنستان

جاذبه های گردشگری ارمنستان

yerevan

(ایروان)

در سفر به ارمنستان با جاذبه‌های گردشگری و توریستی متنوعی روبه‌رو می‌شوید که جاذبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در برمی‌گیرد. به این ترتیب برای اینکه سفری لذت بخش را تجربه کنید، بهتر است از قبل با جاهای دیدنی ارمنستان آشنایی داشته باشید.

ایروان، پایتخت ارمنستان

سفر به ارمنستان به احتمال زیاد از پایتخت این کشور یعنی ایروان آغاز می‌شود بنابراین بهتر است ابتدا با جاذبه‌های گردشگری این شهر بیشتر آشنا شوید. میدان جمهوری یکی از میدان‌های اصلی شهر بوده که جزء برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی ایروان به شمار می‌آید. این میدان همچنین مکانی برای تجمع مردم در رویدادهای مختلف در نظر گرفته می‌شود. آبنمای موزیکال، ساختمان‌های اداری و زیبایی همچون موزه تاریخ شمال، اداره مرکزی پست و وزارت امور خارجه از جذابیت‌های این میدان هستند. علاوه بر این میدان، از دیگر جاهای دیدنی ایروان می‌توان به موزه ماتناداران، کلیسای جامع اچمیادزین، زوارتنوتس، مجسمه مادر و هزار پله ایروان اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی

ارمنستان همچنین جاذبه‌های تاریخی متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها برای گردشگران خالی از لطف نیست. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان معبد گارنی، صومعه تاتئف، کلیسای جامع هریسی و صومعه گغارد را نام برد.

جاذبه‌های طبیعی

علاوه بر مکان‌های تاریخی جاذبه‌های طبیعی زیادی در کشور ارمنستان وجود دارند که زمینه لذت بردن از یک سفر خاص و به یادماندنی را فراهم می‌آورند. دریاچه سوان از چشم‌نوازترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان به شمار می‌آید که جزء وسیع‌ترین دریاچه آب شیرین جهان شناخته می‌شود. گردشگران می‌توانند در حاشیه این دریاچه چادر بزنند و به تفریحاتی همچون شنا و قایق سواری بپردازند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی می‌توان کوه آرارات را نام برد.

بهترین مراکز خرید ارمنستان

دالما گاردن مال

(دالما گاردن مال)

برای خرید در ارمنستان مراکز خرید متنوعی وجود دارند از بازارهای محلی گرفته تا مجتمع‌های بزرگ و لوکس گزینه‌هایی هستند که می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. از بهترین مراکز خرید ارمنستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دالما گاردن مال
  • تاشیر استریت شاپینگ گالری
  • ایروان مال
  • بازارگرمی در خیابان شمالی ایروان
  • بازارهای محلی و سنتی

حمل و نقل در ارمنستان

از خوبی‌های سفر به ارمنستان، پایین بودن هزینه‌های حمل‌ونقل است. البته ممکن است هزینه‌های رفت‌وآمد در ایروان به عنوان پایتخت این کشور کمی بالاتر باشد. اما همچنان نگران نباشید چرا که با توجه به متنوع بودن سیستم حمل‌ونقل می‌توان روش‌های مقرون به صرفه‌ای برای جابه‌جایی در داخل شهر انتخاب کرد.

حمل و نقل عمومی

برای رفت‌وآمد در شهرهای ارمنستان به راحتی می‌توان از مترو، اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی استفاده کرد و بدون هیچ دردسری در نقاط مختلف شهر تردد داشت. خوشبختانه بلیط اتوبوس در این کشور قیمت بالایی ندارد و می‌توان گفت خط‌های آن تقریباً همه‌ی بخش‌های شهرها را پوشش خواهد داد. مترو نیز پوشش دهی خوبی دارد و برای بازديد از جاذبه‌های گردشگری گزینه مناسبی است. تاکسی هم در این کشور هزینه‌های مناسبی دارد اما اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه و اقتصادی هستید، بهتر است مترو و اتوبوس را برای رفت‌وآمد انتخاب کنید.

اجاره خودرو

برخی از گردشگران ممکن است برای راحتی بیشتر و تردد راحت‌تر به فکر اجاره خودرو بیفتند. بنابراین اگر تمایل دارید در بازدید از جاذبه‌های ارمنستان خود رانندگی کنید، می‌توان با ارائه مدارک هویتی جهت اجاره خودرو اقدام کرد. این مدارک شامل گذرنامه و گواهینامه بین‌المللی می‌شود. البته لازم به ذکر است که هزینه‌ی اجاره خودرو نسبت به روش‌های دیگر حمل‌ونقل بسیار گران و هزبنه بر خواهد بود.

غذا و نوشیدنی ارمنستان

دلمه ارمنی

(دلمه)

یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به ارمنستان خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه و جدید است. غذاهای اصیل ارمنستان غالباً با ذائقه‌ی ایرانی‌ها سازگار خواهد بود. بنابراین چشیدن غذاهای خوشمزه و محلی این کشور چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

غذاهای محلی

خوردن غذاهای محلی یک کشور علاوه بر آنکه نمایانگر نمادی از تاریخ و فرهنگ آن کشور است بلکه چشیدن طعم و مزه‌ی جدید و خلاقانه این غذاها، گردشگران را به وجد می‌آورد. در کشور ارمنستان هم علاوه بر غذاهای بین‌المللی، غذاهای محلی و خوشمزه هم در رستوران‌های آن‌ها سرو می‌شود. از معروف‌ترین نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دلمه
  • چورچخلا
  • چولومبور آپور
  • گاتا
  • کباب لولا ارمنستان
  • پلو ارمنی
  • مانته
  • غاپاما
  • خورواتس
  • نوشیدنی ماتسون
  • قهوه ارمنی
  • نوشیدنی کواس

بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها

ارمنستان کشوری توریست پذیر است که به واسطه‌ی آن از رستوران‌ها و کافه‌های متعددی جهت جذب گردشگر برخوردار است. پس اگر قصد رفتن به این کشور و خوردن غذاهای خوشمزه آن را دارید، بد نیست با لیست بهترین رستوران‌های ارمنستان آشنا شوید.

  • رستوران دولاماما
  • رستوران تومانینان شاورما
  • رستوران مامور
  • رستوران شرپ
  • رستوران مرتاقه در خیابان تومانیان

هزینه سفر و اقامت در ارمنستان

خوشبختانه در تبدیل واحد پولی ارمنستان به واحد پول ایران (درام به ریال) نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، شاهد قدرت پول کمتری خواهیم بود. بنابراین همین امر یکی از فاکتورهای مهمی است که در کاهش هزینه سفر به ارمنستان مؤثر واقع می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه برای سفر تفریحی به این کشور نیاز به گرفتن ویزا نیست، تا حدودی از هزینه‌های مربوط به تدارک سفر کاسته می‌شود.

به طور کلی هزینه سفر به ارمنستان فاکتورهای مختلفی همچون قیمت بلیط، هزینه غذا و حمل‌ونقل را در برمی‌گیرد که با توجه به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود.

قیمت بلیط

در سفر به ارمنستان امکان سفر با تورهای زمینی در کنار تورهای هوایی فراهم است. بنابراین با توجه به اینکه تور زمینی و سفر با اتوبوس را انتخاب کنید، قیمت بلیط نسبت به سفر هوایی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

هزینه خورد و خوراک

یکی دیگر از هزینه‌هایی که در سفر به ارمنستان با آن روبه‌رو می‌شوید هزینه خورد و خوراک است که با توجه به نوع غدا و رستورانی که انتخاب می‌کنید هزینه متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات در تورهای هوایی یا زمینی که انتخاب می‌کنید، تهیه غذا با هتل‌های محل اقامت است که در این صورت هزینه را از قبل با تور پرداخت کرده‌اید. بنابراین ممکن است کمی مقرون به صرفه‌تر باشد تا زمانی که بخواهید هر وعده را به دنبال یک غذاخوری خوب برای صرف غذا باشید.

هزینه حمل و نقل

در برآورد هزینه سفر به ارمنستان هم، هزینه‌ی حمل‌ونقل مربوط به هزینه‌های رفت‌وآمد در شهر و بازدید از مکان‌های دیدنی کشور است. در این مورد هم با توجه به اینکه چه نوع وسیله نقلیه از قبیل اتوبوس، تاکسی یا مترو را انتخاب می‌کنید، هزینه متفاوت خواهد بود.

امنیت در ارمنستان

ارمنستان را می‌توان کشوری امن معرفی کرد. کشوری که در آن آمار سرقت، جرم و جنایت بسیار پایین است. بنابراین می‌توان گفت تجربه‌‌ی سفر به ارمنستان یکی از بی‌دغدغه‌ترین تجربه‌های زندگی شما خواهد بود.

آمار جرم جنایت در ارمنستان

طبق تحلیل‌های صورت گرفته روی میزان جرم و جنایت در جهان، کشور ارمنستان در بین ۱۳۷ کشور جهان، رتبه ۹ را با سطح جرم پایین کسب کرده است. این کشور همچنین در بین کشورهای منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

مناطق نا امن ارمنستان

اگر بخواهیم بدون اغراق در مورد امنیت ارمنستان سخن بگوییم در این کشور هم موارد نادری از جرایم دیده می‌شود. اما با توجه به وضعیت امنیت در سراسر کشور، میزان تخلفات ناچیز است. بنابراین کمتر جایی را می‌توان در ارمنستان پیدا کرد که ناامن باشد.

شماره های ضرروی ارمنستان

در صورتی که به ارمنستان سفر کردید، شاید بد نباشد با لیست شماره‌های ضروری ارمنستان آشنا شوید تا در هنگام نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • کد کشور ارمنستان: +375
  • شماره تماس آتش نشانی: 101
  • شماره تماس اداره پلیس ارمنستان: 102
  • شماره تماس اورژانس ارمنستان: 103
  • نشانی سفارت ارمنستان در ایران: تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، نبش خیابان شهریار، پلاک ۱
  • شماره تماس سفارت ارمنستان در ایران: ۶۶۷۰۴۸۳۸-۰۲۱
  • نشانی سفارت ایران در ارمنستان: کشور ارمنستان، ایروان، خیابان کومیتاس، بوداغیان، پلاک ۱
  • شماره تماس سفارت ایران در ارمنستان: ۰۰۳۷۵۲۳۴۹۰۰

سوغاتی های ارمنستان

خریدن سوغاتی می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب سفر باشد که بعد از گذراندن اقامتی خوب و به یادماندنی می‌توان فرآیند سفر را با خریدن سوغاتی برای دوستان و عزیزان خود به پایان رساند. به عنوان یک نکته‌ی جالب خوب است بدانید که میوه‌ی انار برای ارامنه میوه‌ی مقدسی است. بنابراین در گشت‌وگذار در بازارهای ارمنستان، روی آثار تاریخی، صنایع دستی و حتی تابلو نقاشی نشانه‌هایی از این میوه را مشاهده خواهید کرد.

بنابراین از جمله سوغاتی‌های ارمنستان زیورآلات شبیه به انار، دکوری یا مجسمه، ظرف دکوری و ظرف سفالی انار، یا حتی شیرینی‌هایی شبیه به انار هستند. برای سوغاتی همچنین می‌توان از لباس‌های سنتی و صنایع دستی استفاده کرد،‌ عروسک‌های چوبی هم از دیگر صنایع دستی این کشور هستند که گزینه خوبی برای سوغاتی خواهند بود.

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید