جاهای دیدنی ارمنستان

۴ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱ 12 دقیقه

ارمنستان یکی از کشورهایی به‌شمار می‌آید که در نزدیکی ایران قرار گرفته است و دارای جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی است. به این ترتیب گردشگران زیادی به دلیل جاهای دیدنی ارمنستان، این کشور را برای سفرهای چند روزه خود انتخاب می‌کنند. در این مطلب از راهنمای سفر به ارمنستان می‌خواهیم اطلاعات کاملی را درباره اماکن دیدنی و جذاب این کشور به شما ارائه دهیم. با شناخت این مناطق می‌توانید برای سفر چند روزه خود به ارمنستان، برنامه بهتری داشته باشید:

جاهای دیدنی ارمنستان کجاست؟

اماکن تاریخی، مناظر طبیعی و مراکز خرید ارمنستان، همگی از نقاطی هستند که زمان سفر به این کشور می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. تعداد این مناطق کم نیست و ما سعی داریم تنها به چند نمونه از آن‌ها اشاره کنیم که به نظر جذابیت بیشتری دارند:

دژ اربونی

دژ اربونی

(دژ اربونی)

اولین گزینه در میان جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان، دژ اربونی است. قدمت این بنای تاریخی به 300 سال پیش بازمی‌گردد و در ارتفاع 1017 متری قرار دارد. اربونی بنایی است که در دوره حکومت آرگیشتی ساخته شده و حتی در دوران پادشاهی اورارتو هم یکی از بهترین دژها بوده است. به همین دلیل از نظر گردشگران، منطقه‌ای جذاب و دیدنی به‌حساب می‌آید.

  • آدرس دژ اربونی: ایروان ۰۲۰، خیابان ابرونی ۳۸

کلیسای جامع سارکیس مقدس از جاذبه های توریستی ارمنستان

کلیسای جامع سارکیس مقدس

(کلیسای جامع سارکیس مقدس)

در بین دیدنی های ارمنستان نام کلیسای جامع هم به چشم می‌خورد. کلیسای جامع سارکیس مقدس یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در ارمنستان است که ساخت آن به سال 1840 میلادی برمی‌گردد. این کلیسا در کنار رود هراز واقع شده است و از نظر تاریخی و مذهبی، یکی از بناهای تاریخی مهم برای ارمنی‌ها به‌حساب می‌آید. نکته قابل توجه این است که برای بازدید این بنا باید ورودی پرداخت کنید.

  • آدرس کلیسای جامع سارکیس مقدس: ایروان، خیابان اسرائیلیان

میدان جمهوری ایروان از جاذبه های تاریخی ارمسنتان

میدان جمهوری ایروان

(میدان جمهوری ایروان)

در بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان با تور، احتمالا از میدان جمهوری هم عبور خواهید کرد. این میدان معماری بسیار خاصی دارد و در آن اماکن بسیار مهمی مانند نگارخانه ملی، وزارت دارایی ایروان، خانه دولت، وزارت ترابری، هتل ماریوت ارمنستان، وزارت امور خارجه و... قرار گرفته‌اند. در مرکز این میدان نیز فواره‌های موزیکال وجود دارند که نور و حرکت آن‌ها هماهنگ با ریتم موسیقی تغییر می‌کند.

  • آدرس میدان جمهوری ایروان: ایروان، مرکز شهر

معبد گاردنی

معبد گاردنی

(معبد گارنی)

معبد گارنی در روستایی با همین نام قرار گرفته و محل دقیق آن در 30 کیلومتری ایروان است. این مجموعه تنها اثر باستانی غیرمسیحی به‌شمار می‌آید که در پایتخت این کشور باقی مانده و سبک کلاسیک آن دقیقا شبیه به ساختمان‌های پیش از مسیحیت در این منطقه است.

البته گروهی از ارمنی‌ها معتقدند که معبد گارنی به آیین میترائیسم (یکی از آیین‌های باستانی ایرانیان) مربوط است. در هر صورت این مجموعه اکنون مقصد پرطرفداری برای گردشگران محسوب می‌شود و با مراجعه به آن می‌توانید از طاقچه چارنتس هم دیدن کنید.

  • آدرس معبد گاردنی: جاده صومعه گغارد

باغ گیاه‌شناسی ایروان

باغ گیاه‌شناسی ایروان

(باغ گیاه شناسی ایروان)

یکی دیگر از مکانهای دیدنی ارمنستان، باغ گیاه‌شناسی است که در ایروان قرار دارد. در این مجموعه چیزی در حدود 200 گونه بومی و گیاهی نادر به‌چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها واقعا کمیاب هستند. به‌طور مثال خانواده کاجیان، سرویان، گل‌سرخیان و تیره زیتون در میان آن‌ها قرار می‌گیرند. این باغ از سال 1935 درهای خود را به روی گردشگران باز کرد. با ورود به آن می‌توانید ساعت‌ها در فضای باغ قدم بزنید و از تماشای گیاهان مختلف لذت ببرید.

  • آدرس باغ گیاه‌شناسی ایروان: خیابان Acharyan

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین هتل های ارمنستان 

تئاتر اپرای ایروان

تئاتر اپرای ایروان

(تائتر اپرای ایروان)

در میان جاهاي ديدني ارمنستان ايروان می‌توانیم به تئاتر اپرا هم اشاره کنیم. این بنای تاریخی در مرکز شهر قرار دارد و فردی به نام الکساندر تامانیا آن را ساخته است. ویژگی خاصی که این مجموعه را به جاذبه گردشگری ایراوان تبدیل کرده، معماری مدرن و متفاوت آن است. این بنا در دهه 30 و 60 ساخته شد و در 1980 هم بازسازی دیگری روی آن انجام گرفت. با ورود به این خانه، دو سالن را می‌بینید که یکی برای تئاتر و دیگری انجمن فیلارمونیک است. تمام بخش‌های سالن‌ها به درختان و کافه‌های مختلف اختصاص داده شده‌اند و مجسمه معروف آن هم در کنار درب ورودی به چشم می‌خورد.

  • آدرس تئاتر اپرای ایروان: ایروان، خیالان Tumanyan

موزه تاریخ

موزه تاریخ

(موزه تاریخ)

یکی دیگر از دیدنی های ارمنستان موزه تاریخ است که از زمان تاسیس تا کنون با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است. این مجموعه ابتدا در طبقه دوم ساختمان آتش‌نشانی ایروان احداث شده بود و در سال‌های بعد، محل آن بارها تغییر کرد. درنهایت نیز از سال 2005 در ساختمان جدیدی قرار گرفت. با بازدید از این موزه می‌توانید هزاران اثر باستانی مختلف را در کنار قطعاتی به‌جامانده از دوران گذشته بینید.  

  • آدرس موزه تاریخ: خیابان Argishti

کتابخانه میرزویان

اگر به کتاب و کتابخانه علاقه دارید، حتما سری به میرزویان هم بزنید. در این مجموعه دکوراسیون بسیار جذابی قرار دارد که ایده‌های خلاقانه و مدرن در آن به‌کار رفته‌اند. ساختمان کتابخانه قدیمی است و حیاط خلوت کوچک و جذابی هم دارد. شما می‌توانید ساعاتی را در این کتابخانه بگذرانید و از کتاب‌های آن دیدن کنید یا آن‌ها را قرض بگیرید. همچنین اگر کتابی دارید که آن را خوانده‌اید، می‌توانید به این مجموعه اهدا کنید.

آدرس کتابخانه میرزویان: خیابان Mher Mkrtchyan

کاسکاد ایراوان

کاسکاد ایراوان

(کاسکاد ایروان)

کاسکاد هم یکی از جاهاي ديدني ايروان به‌شمار می‌آید که با داشتن 572 پله به شهرت خاصی دست پیدا کرده است. اگر بتوانید از تمام پله‌های این بنا بالا بروید، با منظره بی‌نظیری مواجه خواهید شد. اطراف پله‌های کاسکاد هم باغی پر از گل قرار دارد که فضا را زیباتر کرده است. در محوطه آن نیز مجسمه هنرمندان مشهور، آبشار، گیاهان سرسبز و... به چشم می‌خورند. اگر به کاسکاد رفتید، حتما سری هم به موزه کافسجیان بزنید و از کارگاه‌های آموزشی، کنسرت‌ها و فیلم‌ها لذت ببرید.

  • آدرس کاسکاد ایراوان: خیابان Tamanyan

یادبود قتل عام ارامنه

یادبود قتل عام ارامنه

(یادبود قتل عام ارامنه)

حکومت عثمانی افراد زیادی را قتل‌عام کرد و خاطره بدی از خود به جای گذاشت. به همین دلیل بنایی برای یادبود از این واقعه روی تپه‌ Tsitsernakaberd در غرب ایروان ایجاد شده است. این مجموعه 12 ستون خمیده دارد که هرکدام نماینده یک استان هستند. در بخشی از این مکان، موزه‌ای را می‌بینیم که یک آتش جاویدان نیز آن را تکمیل کرده که نمادی از زندگی مجدد است. داخل موزه یادبودی از تصاویر و گزارش‌های مختلف قرار گرفته‌اند تا همه بدانند که دقیقا چه اتفاقی در آن سال‌ها رقم خورده است.

  • آدرس یادبود قتلعام ارامنه: ۳ کیلومتری مرکز شهر، تپه Tsitsernakaberd

مسجد آبی

مسجد آبی

(مسجد آبی)

مسجد آبی هم یکی از مکان‌های دیدنی ارمنستان و تنها مسجد جامع در این کشور است. این مسجد که احتمالا آن را با نام مسجد کبود هم می‌شناسید، در قرن 18 میلادی ساخته شده است. دلیل اصلی نامگذاری این مسجد، درب ورودی آبی‌رنگ و کاشی‌های هم‌رنگ به‌کار رفته در ساخت آن است. این مسجد بیش از 6500 مترمربع مساحت دارد و معماری آن کاملا کپی از مساجد ایرانی است. داخل آن نیز مدرسه علمیه، حیات و سالن اجتماعات قرار دارد.

  • آدرس مسجد آبی: خیابان 12 Mesrop Mashtots

صومعه گغارد

صومعه گغارد

(صومعه گغارد)

صومعه گغارد یکی از معروف‌ترین دیدنی های ارمنستان ایروان است. این مجموعه در 35 کیلومتری شهر ایروان قرار دارد و نمای بی‌نظیر آن باعث شده است تا لقب معجزه معماری را از آن خود کند. مکان اصلی این بنا در بین صخره‌ها واقع شده و ساختمان آن بخشی از کوه مجاور را تراشیده است. بخش‌های تزئیناتی مربوط به این بنا متعلق به قرن 13 میلادی هستند و به همین دلیل صومعه گغارد، بنای تاریخی مهمی به‌حساب می‌آید.

  • آدرس صومعه گغارد: 35 کیلومتری ایروان

کلیسای کاتوقیکه

کلیسای کاتوقیکه

(کلیسای کاتوقیکه)

کاتوقیکه کوچک‌ترین کلیسای ارمنستان به‌شمار می‌آید که توانسته است از قرن 17 تا به امروز ظاهر خود را حفظ کند. با رفتن به این کلیسا شاهد معماری زیبا و بی‌نظیری خواهید بود و زمان بازدید از آن می‌توانید تصاویر بسیاری زیبایی را ثبت کنید. فضای روحانی آن نیز تجربه بی‌نظیری را برای شما رقم خواهد زد.

  • آدرس کلیسای کاتوقیکه: خیابان Abovyan

 خیابان شمالی

 خیابان شمالی

(خیابان شمالی)

برای بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان با تور، احتمالا برنامه مشخص و از پیش‌ تعیین‌شده‌ای در نظر گرفته می‌شود که همیشه خیابان شمالی هم در آن جای دارد. این خیابان در دوره پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده است و یکی از مقاصد خرید در ایروان محسوب می‌شود. خیابان شمالی از نظر گردشگران سبک معماری بسیار جذابی دارد و دو منطقه مهم شهر یعنی خانه اپرا و میدان جمهوری را به یکدیگر متصل می‌کند.

  • آدرس خیابان شمالی: مرکز ناحیه کنترون

لاورز پارک

پارک لاورز

(لاورز پارک)

معمولا لاورز پارک در بین جاهای دیدنی ارمنستان در زمستان قرار می‌گیرد. این مکان دارای طبیعتی بکر است و فضایی منحصربه‌فرد دارد. در زمستان این منطقه پوشیده از برف می‌شود و فضای جذابی را برای عکاسی ایجاد می‌کند. در بخشی از آن نیز فروشگاه‌هایی برای خرید خوراکی در نظر گرفته شده‌اند. لاورز پارک بسیار بزرگ است و در حدود 2.5 هکتار مساحت دارد. این مجموعه طی سه سال از سال 2005 تا 2008 ساخته شده است.

  • آدرس لاورز پارک: خیابان ایوان باغرامیان، لاورز پارک ایروان

موزه سرگئی پاراجانف

موزه سرگئی پاراجانف

(موزه سرگنی پاراجاف)

با مشاهده تصاویری از جاهای دیدنی ارمنستان احتمالا عکس موزه سرگئی پاراجانف را هم خواهید دید. نام این مجموعه از فیلم‌ساز معروفی گرفته شده که در ایراوان درگذشته است. در این موزه می‌توانید آثار هنری، نامه‌ها و وسایل دیگر این فرد را ببینید. برای رفتن به آن هم کافی است خود را با مترو به ایستگاه میدان جمهوری برسانید.

  • آدرس موزه سرگئی پاراجانف: خیابان سرگئی پاراجانف

مرکز تفریحی کوئست روم

قیمت جاهای دیدنی ارمنستان گاهی به دلیل امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌گیرند، گران‌تر است. به‌طور مثال کوئست روم، مرکز تفریحی مربوط به بازی اتاق فرار است که گردشگران استقبال زیادی از آن کرده‌اند. در این بازی که به زبان روسی و ارمنی و در گروه‌های 2 تا 4 نفره برگزار می‌شود، باید طی 60 دقیقه از اتاق خارج شوید.

  • آدرس مرکز تفریحی کوئست روم: خیابان Teryan

مسجمه مادر

مجسمه مادر

(مجسمه مادر)

مجسمه مادر یکی از دیدنی‌های بی‌نظیری است که در ایروان قرار دارد و نماد اصلی این کشور و روح زن ارمنی قوی را به نمایش می‌گذارد. این مجسمه در پارک پیروزی واقع شده و در سال 1967 جایگزین مجسمه جوزف استالین شده است. شمشیری در دستان و یک سپر هم در کنار پاهای این مجسمه به‌چشم می‌خورند. ارتفاع آن نیز حدود 51 متر است که کمک می‌کند تا از نقاط مختلف شهر کاملا دیده شود.

  • آدرس مجسمه مادر: خیابان Azatutyan، منطقه 2

ماتناداران

ماتناداران

(ماتناداران)

در میان دیدنی های ارمنستان نام ماتناداران هم دیده می‌شود. این بنای تاریخی در حال حاضر بزرگ‌ترین موسسه نسخه خطی ارمنی باستان در دنیاست و یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان نیز به‌حساب می‌آید. اصلی‌ترین ویژگی این بنا، معماری پرزرق و برق آن است و مجسمه‌ای از مسروب ماشتوتس هم بیرون ساختمان اصلی آن قرار دارد. نکته قابل توجه در ماتناداران وجود بیش از 17000 نسخه خطی ارمنی است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

  • آدرس ماتناداران: خیابان 53 ماشتوتس

کلیسای جامع سنت گریگور

کلیسای جامع سنت

(کلیسای جامع سنت گریگور)

در فهرست جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان، کلیسای جامع سنت گریگور را هم می‌بینیم. این مجموعه از سال 1997 تا 2001 ساخته شد و در 1700 سالگیِ پذیرش دین مسیحیت در این کشور آغاز به کار کرد. سنت گریگور بزرگ‌ترین کلیسای ارمنی جهان محسوب می‌شود و 54 متر ارتفاع دارد.

  • آدرس کلیسای جامع سنت گریگور: خیابان تیگران

موزه ساریان

موزه ساریان

(موزه ساریان)

مارتیروس ساریان یکی از بزرگ‌ترین هنرمندانی است که در قرن 20 زندگی می‌کرد. خانه ساریان در زمان حیات او ساخته شده و برای چندین سال‌ محل زندگی او بوده است. در حال حاضر این ساختمان به موزه تبدیل شده است و بیش از 300 تابلوی نقاشی از آثار برجسته این هنرمند در آن قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود سری به این موزه بزنید.

  • آدرس موزه ساریان: خیابان No 3 Saryan

دریاچه سوان

دریاچه سوان

(دریاچه سوان)

تنها دریاچه‌ای که در ایروان واقع شده است و منبع اصلی تامین آب شیرین این منطقه به‌حساب می‌آید، سوان است. این دریاچه در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد و محیط اطراف آن دارای آب‌وهوای بی‌نظیر و خنکی است. به همین دلیل در تابستان‌ها خانواده‌ها این مکان را برای تفریح و گردش انتخاب می‌کنند. اگر به سوان مراجعه کردید، حتما به صومعه، کلیسا و دریاچه‌های نزدیک به آن هم سر بزنید.

  • آدرس دریاچه سوآن: ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان، استان گغارکونیک، شهر سوان

بازار ورنیساژ ایروان

ورنیساژ

(بازار ورنیساژ ایروان)

بازار ورنیساژ یکی از مناطق مهم برای تفریح و گردش در ارمنستان محسوب می‌شود. این منطقه برای خرید سوغاتی و گردش مناسب است و فضای رنگارنگ آن هیجان خیلی زیادی را در مراجعه‌کنندگان ایجاد می‌کند. در بازار ورنیساژ می‌توانید صنایع دستی، خوراکی و وسایل سنتی دیگر را بخرید و غذاهای سنتی و محلی آن را هم تست کنید.

  • آدرس بازار ورنیساژ: خیابان آرام

مرکز خرید دالما گاردن

دالما گاردن

(مرکز خرید دالما گاردن)

دالما را اولین مرکز خرید در ارمنستان می‌دانند. در این مجموعه تعداد زیادی فروشگاه وجود دارد که شامل برندهای مختلف زارا، ال سی، پول اند بیر و... هستند. شما می‌توانید کلیه محصولات مانند لباس مردانه، زنانه، بچه‌گانه، لوازم آرایشی و... را از این مجموعه خریداری کنید. در برخی از فروشگاه‌های آن نیز وسایل الکترونیکی و اقلام دیگر به فروش می‌رسند.

  • آدرس مرکز خرید دالما گاردن: ایروان، بزرگراه تسیتسرناکابرد ۳

فواره زودیاک

فواره زودیاک

(فواره زودیاک)

در میدان شارل آزناوور یکی از اماکن دیدنی ارمنستان قرار دارد که افراد زیادی آن را برای بازدید انتخاب می‌کنند. در اینجا شما می‌توانید علائم زودیاک را ببینید؛ کافه‌هایی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورند که می‌توانید از منوی آن‌ها خوراکی‌های دلخواه خود را سفارش دهید. در این میدان سینمای مسکو هم قرار گرفته است که هر سال کنسرت راک در آن برگزار می‌شود.

  • آدرس فواره زودیام: خیابان Abovyan

سفری خاطره ‌انگیز را در ارمنستان برای خود بسازید...

در این مطلب به معرفی اماکن دیدنی ارمنستان پرداختیم و اطلاعات کاملی را درباره آن‌ها به شما ارائه دادیم. این کشور در تمامی فصول آماده پذیرایی از مسافران است و همه مکان‌های دیدنی آن در طی سال پر از مسافر و گردشگر هستند. اگر شما هم به این کشور سفر کرده‌اید و جاذبه‌های گردشگری را می‌شناسید که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشده است، حتما نام آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید