ارز مسافرتی چیست؟ شرایط دریافت و قیمت 1403

۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۲۰ 8 دقیقه

در این میان، ارز مسافرتی این امکان را در اختیار مسافران می‌دهد که در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند و از تجربه سفر لذت بیشتری ببرند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی ارز مسافرتی، شرایط و مدارک لازم برای خرید آن و نکات مهمی که هر مسافر باید درباره ارز مسافرتی بداند، بپردازیم. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

ارز مسافرتی چیست؟

بر اساس مصوبه بانک مرکزی، همه افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، می‌توانند تنها یک‌بار در سال، از ارز مسافرتی که نوعی ارز دولتی با قیمت کمتر از بازار است، استفاده کنند. اختلاف قیمت این ارز که به‌عنوان نوعی کمک هزینه از سوی دولت در اختیار مسافران کشورهای خارجی قرار می‌گیرد، با توجه به نوسانات نرخ ارز، دارای تفاوت چشم‌گیری با ارز موجود در بازار آزاد است و می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر تأثیر زیادی داشته باشد.

قیمت ارز مسافرتی امروز

قیمت ارز مسافرتی ثابت نیست و مانند ارزهای موجود در بازار آزاد، به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. بانک مرکزی ایران، هر روز در ساعاتی مابین ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ ظهر قیمت ارز مسافرتی را به شعب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان اعلام می‌کند.

متقاضیان این نوع ارز می‌توانند آخرین قیمت ارز مسافرتی را در سامانه‌های خرید آنلاین ارز مسافرتی به آدرس mex.co.ir و tgju.org مشاهده کرده و برای دریافت آن، درخواست حواله ارز مسافرتی را به صورت اینترنتی یا با مراجعه به بانک‌های عامل ثبت نمایند.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد امروز

برای مثال در تاریخ امروز "29/06/1403" قیمت یورو برای متقاضیان دریافت ارز مسافرتی، امروز 48 هزار و 900 تومان است و در مقایسه با قیمت یوروی آزاد که 60 هزار و 100 تومان قیمت دارد، 11هزار و 200 تومان(تقریباً 20 درصد) ارزان‌تر است.

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی

دریافت ارز مسافرتی با توجه به مصوبه‌های صادر شده از سوی بانک مرکزی، تنها با شرایط خاصی امکان‌پذیر است. در ادامه، به برخی از شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی اشاره شده است:

  • ارز مسافرتی تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که عازم سفر به یک کشور خارجی هستند و می‌توانند این موضوع را از طریق ارائه بلیط سفر خود اثبات نمایند.
  • هر مسافر تنها یک بار در سال، می‌تواند اقدام به دریافت ارز مسافرتی کند.
  • بانک مرکزی حداقل شرط سنی برای دریافت ارز مسافرتی را 12 سال و سایر بانک‌های عامل، این شرط را 18 سال اعلام کرده‌اند.
  • افرادی با گذرنامه خدمات یا سیاسی، امکان دریافت ارز مسافرتی را ندارند.
  • اگر قصد دارید برای تمام اعضای خانواده‌تان ارز مسافرتی دریافت کنید، باید همگی در هنگام تحویل مدارک، احراز هویت شوند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مهم‌ترین مدارکی که باید برای دریافت ارز مسافرتی تکمیل و آماده کنید، عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل گذرنامه به همراه کپی آن (گذرنامه باید دارای حداقل 6 ماه اعتبار باشد)
  • کد رهگیری که بر روی بلیط هواپیما درج شده است
  • اصل رسید واریزی وجه عوارض خروج از کشور
  • اصل پرینت بلیط هواپیما رفت و برگشت که دارای مهر آژانس هواپیمایی است.
  • شماره تماس با نام خود شخص
  • اطلاعات حساب بانکی معتبر مسافر
  • اصل ویزای کشور مقصد
  • رسید پرداخت کارمزد بانک
  • فرم تکمیل شده درخواست ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی ایران، ابتدا باید به یکی از شعب منتخب ارزی بانک ملی مراجعه کرده و مدارک موردنیاز را که در بالا به آن اشاره کردیم، ارائه دهید. بعد از پرداخت مبلغ ریالی حواله ارز مسافرتی در یکی از شعب بانک مرکزی، می‌توانید در گیشه بانک ملی فرودگاه مبدأ، ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

بانک ملی ایران از طریق اپلیکشن بله، امکان خریداری ارز مسافرتی به روش آنلاین را نیز در اختیار کاربران قرار داده است که در ادامه، به معرفی کامل این روش خواهیم پرداخت.

یکی دیگر از بانک‌های عامل ارائه‌دهنده خدمات مربوط به ارز مسافرتی، بانک ملت است. برای خرید ارز مسافرتی از بانک ملت، لازم است ابتدا مدارک موردنیاز و فرم تقاضای خرید ارز مسافرتی را تکمیل کرده و به مسئول باجه تحویل دهید. وی پس از ثبت درخواست شما، رسید حواله را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در این مرحله، باید با مراجعه به بخش خدمات ویژه یا پایانه‌های خودپرداز ارزی فرودگاه‌ امام خمینی (ره) یا فرودگاه‌های شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و ارومیه با در دست داشتن گذرنامه و رسید حواله، ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

دریافت ارز مسافرتی اپلیکیشن بله

اپلیکیشن بله، شبکه اجتماعی مالی بانک ملی ایران است که علاوه بر امکان ارسال پیام و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری، خدمات مختلفی از جمله خرید ارز مسافرتی را با ارائه قوانین خاصی، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی از قوانین خرید ارز مسافرتی در اپلیکیشن بله شامل موارد زیر است:

  1. در این سامانه، تنها می‌توانید برای سفرهای هوایی، اقدام به خرید ارز مسافرتی کنید.
  2. فروش ارز در سامانه بله، همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 7 صبح الی 14 بعد ازظهر امکان‌پذیر است.
  3. از 3 روز قبل از تاریخ پرواز تا روز پرواز می‌توانید ارز مسافرتی را خریداری کنید.
  4. ارز در فرودگاه، پس از گیت خروجی تحویل داده می‌شود.
  5. جهت ابطال درخواست خرید ارز مسافرتی از سامانه بله، به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید.

پس از آشنایی با این قوانین، می‌توانید مراحل دریافت ارز مسافرتی اپلیکیشن بله را آغاز کنید. برای این کار، ابتدا وارد اپلیکیشن یا نسخه وب نرم افزار بله شوید. سپس از قسمت خدمات، گزینه خرید ارز مسافرتی را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه ارز مسافرتی، مراحل زیر را به ترتیب تکمیل کنید:

  • در این مرحله باید ابتدا مشخصات فردی که در گذرنامه ثبت شده، وارد شود.
  • اطلاعات پرواز شامل اطلاعات فرودگاه و تاریخ پرواز باید تکمیل شود.
  • در این مرحله، مشخصات ارز، شامل نوع و تعداد ارز توسط متقاضی تعیین می‌گردد.
  • سپس، مبلغ نهایی پرداخت می‌شود و رسید آن دریافت می‌گردد. از طریق گزینه «مشاهده جزئیات رسید»، رسید تراکنش را دریافت و ذخیره کنید.
  • در پایان، با مراجعه به باجه یا خودپرداز فرودگاه مبدأ و ارائه شناسه فروش و کد ملی متقاضی، امکان دریافت ارز مسافرتی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

 

نحوه دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام

فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شامل مجموعه‌ای از بانک‌ها و صرافی‌های معتبر است که با استفاده از تسهیلاتی مانند دستگاه خودپرداز و دستگاه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور، خدمات بانکی و ارزی از جمله ارائه ارز مسافرتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

برای دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام، لازم است دو مرحله ثبت نام و تحویل ارز به صورت صحیح تکمیل شود.

مسافران ابتدا باید مرحله ثبت نام را تکمیل کرده و با رسید حواله ارزی، به باجه‌های بانکی مستقر در فرودگاه امام مراجعه ‌کنند. در این مراکز، به صورت حضوری یا با وارد کردن کد پیگیری حواله ارزی در دستگاه خودپرداز، ارز مسافرتی قابل برداشت خواهد بود.

اگر مسافران تا تاریخ سفر، ثبت نام دریافت ارز مسافرتی را انجام نداده باشند، امکان ثبت نام در فرودگاه امام وجود دارد.

برای این کار، می‌بایست در روزهای شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۹:۳۰ تا ۱۵:۳۰ و پنج شنبه‌ها از ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به شعب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان در فرودگاه امام مراجعه کرده و ثبت نام و پرداخت وجه ریالی معادل ارز مسافرتی را انجام دهند. علاوه بر این، صرافی‌های موجود در فرودگاه امام، امکان دریافت ارز آزاد را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

 

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

ارز مسافرتی به افراد زیر تعلق نمی‌گیرد:

  • افرادی که گذرنامه خدماتی یا دیپلماتیک(سیاسی) دارند، نمی‌توانند از ارز مسافرتی استفاده کنند.
  • افراد دو تابعیتی یا افرادی که علاوه بر ایران، مقیم یک کشور دیگر نیز هستند، شرایط دریافت ارز مسافرتی را ندارند.
  • افرادی که فاقد گذرنامه هستند.
  • افراد دارای سن پائین‌تر از 18 سال

ارز مسافرتی ترکیه در سال 1403

مسافران عازم کشور ترکیه، می‌توانند با داشتن شرایطی مانند سن بالای 12 سال، تک تابعیتی بودن و تکمیل مدارک لازم، برای سفرهای هوایی تا 500 دلار یا 500 یورو و برای سفرهای زمینی، تا سقف 300 دلار یا 300 یورو ارز مسافرتی ترکیه را دریافت نمایند.

ارز مسافرتی حجاج در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

زائرانی که قصد سفر به کشور عربستان و انجام مراسم حج را دارند، می‌توانند از بودجه‌ای با عنوان ارز مسافرتی حجاج استفاده کنند. قیمت ارز مسافرتی حجاج هر سال، بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای ایران و عربستان تعیین می‌شود و بدون وجود محدودیت سنی در اختیار کلیه حجاج متقاضی قرار می‌گیرد.

مقدار ارز مسافرتی حجاج در سال 1403، بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی ایران، معادل 500 دلار یا 500 یورو است و متقاضیان قبل از مراجعه به شعب بانک ملی (به عنوان تنها بانک عامل صدور ارز مسافرتی حجاج)، ابتدا باید در سامانه حج و زیارت ثبت نام کنند و مدارک خود را به سفارت عربستان در ایران تحویل دهند.

ارز مسافرتی عراق در سال 1403

نرخ ارز مسافرتی برای کشور عراق، به عوامل مختلفی از جمله نوسانات بازار، سیاست‌های دولتی و شرایط اقتصادی کشورهای مبدأ و مقصد بستگی دارد اما با توجه به این‌که سفر به کشور عراق از جمله کشورهایی است که نیاز به دریافت ویزا ندارد، میزان ارز مسافرتی اختصاص داده شده به آن، حدود 300 یورو یا 300 دلار برای سفرهای زمینی و 500 یورو یا 500 دلار برای سفرهای هوایی است که مسافر در صورت برخورداری از شرایط لازم و ارائه مدارک، می‌تواند اقدام به دریافت آن نماید.

ارز مسافرتی کربلا

با توسعه و بهبود شرایط سفرهای زیارتی به کشور عراق و شهر کربلا، استفاده از ارز مسافرتی کربلا در بین مسافران با متقاضیان بسیاری همراه شد. سهمیه ارز مسافرتی کربلا در ۱۴۰۳، برای سفرهای هوایی، ۵۰۰ دلار یا ۵۰۰ یورو و برای سفرهای زمینی ۳۰۰ دلار یا ۳۰۰ یورو است.

علاوه بر این، زائرینی که در ایام اربعین قصد سفر به کربلا را دارند، می‌توانند ارز مسافرتی اربعین، معادل با ۲۰۰ هزار دینار عراق را دریافت نمایند.

ارز مسافرتی هوایی

ارز مسافرتی هوایی به ارزی اطلاق می‌شود که بانک مرکزی برای سفرهای هوایی مسافران به کشورهای خارجی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این ارز معمولاً برای تأمین هزینه‌های مربوط به سفر، از جمله بلیط هواپیما، اقامت، خوراک و سایر هزینه‌های جاری در خارج از کشور استفاده می‌شود.

استفاده از ارز مسافرتی هوایی به مسافران کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را در سفر مدیریت کنند و از مشکلات ناشی از عدم دسترسی به ارز محلی در کشور مقصد جلوگیری کنند.

مبلغ ارز مسافرتی هوایی، به مقصد سفر بستگی ندارد و حداکثر 500 دلار یا 500 یورو است. مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی هوایی عبارت‌اند از:

  • ارائه اصل و کپی کارت ملی افراد متقاضی
  • اصل و کپی بلیط هواپیما (یک‌طرفه یا دوطرفه و به‌صورت مُهرشده)
  • ارائه اصل و کپی گذرنامه معتبر (با حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • ارائه اصل و کپی ویزای کشور مقصد (در صورت نیاز)
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور
  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی

ارز مسافرتی زمینی

ارز مسافرتی زمینی به ارزی اطلاق می‌شود که مسافران برای سفرهای زمینی خود به کشورهای خارجی خریداری می‌کنند. این نوع ارز معمولاً برای سفرهای زمینی به کشورهای همسایه و مرزها کاربرد دارد و ممکن است مسافران نیاز به تبدیل ارز در هنگام عبور از مرز داشته باشند.  مشابه ارز مسافرتی هوایی، معمولاً هر مسافر می‌تواند مقدار مشخصی ارز مسافرتی را خریداری کند. مبلغ ارز مسافرتی زمینی در سال 1403، 300 دلار یا 300 یورو است. برای دریافت ارز مسافرتی زمینی، لازم است مدارک زیر تکمیل و ارائه شوند:

  • کارت ملی فرد متقاضی
  • بلیط قطار یا اتوبوس
  • ویزای کشور مقصد (در صورتی که به اخذ ویزا نیاز داشته باشد)
  • گذرنامه معتبر (حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور
  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی

 

سخن پایانی

در این مقاله، به معرفی ارز مسافرتی و شرایط لازم برای دریافت آن پرداخته شد. ارز مسافرتی به عنوان یکی از ابزارهای ضروری برای هر مسافر، نقش به‌سزایی در تسهیل تجربه سفر ایفا می‌کند. آشنایی با نحوه دریافت ارز مسافرتی و روش‌های خرید آن، به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های سفر خارجی خود را بهینه کنید و از سفر با تورهای خارجی خود لذت بیشتری ببرید. به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی از جزئیات مالی می‌تواند تجربه سفر شما را به یک خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کند. 

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید