آب و هوای استانبول در تمام فصل های سال

آب و هوای استانبول در تمام فصل های سال
۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۵۵ 11 دقیقه

اگر می‌خواهید در یک سفر به‌یادماندنی، جاهای دیدنی استانبول را ببینید و به این شهر زیبا سفر کنید اطلاع از آب‌وهوای استانبول در فصل‌های مختلف به طور مستقیم در کیفیت سفر و حتی خاطرات شما تأثیرگذار خواهد بود. استانبول شهری است که در کناردریا واقع شده است؛ اما اغلب افراد فکر می‌کنند که دمای این شهر همیشه به دلیل وجود دریا بسیار بالاست، این تصوری کاملاً اشتباه است!

جالب است بدانید که ترکیه دارای ۴ فصل مختلف است. هرکدام از این فصل‌ها دارای استثناهای جزئی و شرایط آب‌وهوایی کاملاً متفاوتی هستند. بسته به زمان سفر شما به استانبول می‌توانید انتظار داشته باشید که از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر حتی تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد.

 بااین‌حال بهتر از قبل از بستن چمدان‌هایتان برای انتخاب تور استانبول از شرایط آب‌وهوایی و بهترین زمان سفر به استانبول مطلع شوید. بااین‌حال می‌توانید هنگام آوردن لباس و بستن چمدان خود بسته به شرایط آب‌وهوایی آن بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با آب‌وهوای استانبول و هواشناسی استانبول در فصل‌های مختلف آن به طور کامل آشنا شوید.

 آب و هوای استانبول

آب و هوای استانبول

(تصویری از آب و هوای استانبول)

 همان‌طور که اشاره شد استانبول شهری با چهارفصل مختلف است. شما می‌توانید آب‌وهوای تابستانی، پاییزی، زمستانی و بهاری را به طور کامل در این شهر تجربه کنید. از طرف دیگر به‌طورکلی برای تعریف آب‌وهوای استانبول می‌توان گفت که به دلیل قرارگرفتن این شهر در کناردریا رطوبت آن در اغلب ماه‌های سال مقداری بالا است و یا به‌عبارت‌دیگر هوا چندان سرد نخواهد بود.

از طرفی دیگر بهتر است بدانید که موقعیت جغرافیایی استانبول و نزدیکی جغرافیایی با ایران از لحاظ آب‌وهوایی دارای شرایط مشابهی هستند. بااین‌حال با سفر به استانبول شما با آب‌وهوای چندان متفاوتی مواجه نخواهید شد.

البته باوجود تمامی این تفاسیر هوای استانبول و دمای استانبول در ماه‌های مختلف سال با یکدیگر مقداری متفاوت است که می‌تواند در کیفیت سفر و برنامه‌ریزی برای سفر به جاهای دیدنی استانبول تأثیر داشته باشد. به همین دلیل ما در این راهنما می‌خواهیم شما را به طور کامل با شرایط آب‌وهوایی و دمای هوای استانبول به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ترکیه و شهری توریستی آشنا کنیم.

 شرایط آب وهوای استانبول در بهار

بهار استانبول

(تصویری از شرایط آب و هوایی استانبول)

 در فصل بهار، استانبول هوایی ملایم و خنک را تجربه می‌کند. در ماه مارس، میانگین حداکثر دمای روزانه ۱۱.۶ درجه سانتی‌گراد است. با گذر زمان و نزدیک‌شدن به تابستان، این دما افزایش‌یافته و تا ماه مه به میانگین حداکثر خود یعنی حدودا ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در این فصل با تغییرات دمایی هم‌زمان، تعداد ساعات آفتابی نیز روند افزایشی داشته و در ماه مه به حدود ۸ ساعت در روز می‌رسد. این تغییرات شرایط مطلوبی برای سفر را فراهم خواهد کرد که می‌توانید از مناظر و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استانبول لذت ببرید.

 بااین‌حال، شما باید برای مواجهه با احتمال بارش باران در این فصل آماده باشید. در ماه مارس به طور متوسط ۵۸ میلی‌متر بارندگی رخ می‌دهد که این میزان در ماه آوریل کاهش‌یافته و به حدود ۴۳ میلی‌متر می‌رسد؛ بنابراین، همراه‌داشتن لباس‌های مناسب و آمادگی برای تغییرات جوی به‌ویژه در روزهای بارانی، در این سفر توصیه می‌شود.

 انتخاب فصل بهار برای سفر به این شهر ترکیه با تور بهاری استانبول یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت‌بردن از بازدید جاهای دیدنی و طبیعت بکر این شهر است. شایان‌ذکر است که فصل بهار در استانبول دارای دو تجربه منحصربه‌فرد برای هر مسافر یا گردشگری است. از جمله دو مهبت خیلی مهم که در سفر به استانبول در فصل بهار شامل حال گردشگران خواهد شد، یکی آب‌وهوای مناسب آن در فصل بهار است و دیگری جشنواره‌های بهاری و طبیعت زیبای این شهر در فصل بهار است.

 رویش گل‌های لاله در فصل بهار در استانبول و مزین کردن پارک‌های داخل شهر با این گل‌ها یکی از دلایل مهم جذب افراد توریست به استانبول در فصل بهار خواهد بود.

 آب وهوای استانبول در تابستان

آب و هوای استانبول در تابستان

(تصویری از استانبول در تابستان)

 در فصل تابستان، استانبول شاهد افزایش قابل‌توجه دما است. در ماه ژوئن (خرداد)، میانگین دمای روزانه به ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و در ماه جولای (تیر) که گرم‌ترین ماه سال محسوب می‌شود، این میانگین به ۲۹.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. بارندگی در این فصل بسیار کم بوده و در ماه جولای تنها به طور متوسط ۱۹ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

گردشگران در ماه جولای می‌توانند انتظار روزهایی طولانی و آفتابی با حدود ۱۲ ساعت تابش خورشید در هر روز را داشته باشند. در ماه‌های ژوئن و آگوست (مرداد) نیز به طور متوسط روزانه ۱۰ ساعت آفتابی در انتظار شما خواهد بود. باید بدانید که تابستان به‌عنوان فصل اوج گردشگری استانبول شناخته می‌شود.

 با رسیدن دما به اوج ۳۵ درجه سانتی‌گراد، بسیاری از مسافران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر، به سواحل و تفریحات آبی نیز روی می‌آورند. استانبول دارای سواحل متعددی است که برای علاقه‌مندان به شنا و تفریحات ساحلی مناسب است.

در فصل تابستان قسمت‌های داخلی شهر دارای هوای گرم‌تری به نسبت قسمت‌های ساحلی استانبول هستند. پس می‌توان گفت که برای بازدید از جزایر و مناطق ساحلی استانبول در سفر به این شهر تابستان بهترین زمان سفر به استانبول با تور تابستانی استانبول خواهد بود.             

 میزان رطوبت و شرجی‌بودن هوا نیز در فصل تابستان در استانبول به حداکثر خود خواهد رسید؛ بنابراین به‌عنوان یک توصیه مهم برای سفر به استانبول در فصل تابستان این است که لباس‌های نازک و خنکی را انتخاب کنید تا دچار گرمازدگی نشوید.

 آب وهوای استانبول در پاییز

استانبول در پاییز

(تصویری از استانبول در پاییز)

 در فصل پاییز، دمای هوای استانبول به‌تدریج کاهش می‌یابد. در ماه سپتامبر (شهریور)، میانگین حداکثر دمای روزانه ۲۵.۴ درجه سانتی‌گراد است و این دما تا ماه اکتبر به ۲۰.۲ درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد. ساعات آفتابی نیز در طول این فصل کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری‌که در ماه نوامبر (آذر)، گردشگران تنها می‌توانند انتظار حدود ۴ ساعت تابش آفتاب در هر روز را داشته باشند.

ماه نوامبر با هوای خنک‌تری همراه است و میانگین حداکثر دمای روزانه به ۱۴.۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. علاوه بر این، احتمال بارندگی در این ماه افزایش می‌یابد و میانگین بارندگی به ۶۹ میلی‌متر خواهد رسید.

 پاییز به دلیل دمای مطبوع و کمتر بودن ازدحام گردشگران، فصلی مناسب برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استانبول است. این فصل ممکن است بهترین زمان برای تورهای پیاده‌روی در شهر باشد، زیرا مناظر و مکان‌های دیدنی در آرامش بیشتری هستند. با پایان‌یافتن فصل گردشگری، قیمت‌های اقامتی و هزینه‌های سفر نیز کاهش پیدا می‌کند که فرصت خوبی برای سفرهای اقتصادی‌تر با تور پاییزی استانبول خواهد بود. بااین‌حال، به دلیل احتمال بارش‌های غیرمنتظره، توصیه می‌شود در سفر به استانبول در این فصل، همراه‌داشتن لباس‌های بارانی را فراموش نکنید.

 آب وهوای استانبول در زمستان

آب و هوای استانبول در زمستان

(تصویری از آب وهوای استانبول در زمستان)

 در فصل زمستان، استانبول هوای خنک‌تری را تجربه می‌کند و دمای هوا به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. در ماه‌های ژانویه و فوریه، میانگین دمای حداکثر به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. ژانویه سردترین ماه سال با میانگین دمای روزانه ۸.۶ درجه سانتی‌گراد است، درحالی‌که دسامبر (دی) با میانگین ۱۰.۸ درجه سانتی‌گراد اندکی گرم‌تر است.

بااین‌حال، دسامبر همچنین با بارش‌های بیشتری همراه است و میانگین بارندگی در این ماه به ۸۵ میلی‌متر می‌رسد. در طول زمستان، مسافرین در این ماه باید انتظار روزهایی با حدود ۳ ساعت آفتاب را داشته باشند.

زمستان سردترین فصل در استانبول است و دمای هوا بین -۱۰ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد. این فصل معمولاً با بارش برف‌وباران همراه است، اما به شما این فرصت را می‌دهد تا از مناظر جذاب شهر در زیرپوشش برف لذت ببرید. تماشای استانبول در زمستان، به‌ویژه در روزهای برفی، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز است.

یکی از بهترین مقاصد، شهر بورسا است که با اتوبوس حدود ۲ ساعت فاصله دارد و به‌عنوان مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به اسکی شناخته می‌شود. بورسا همچنین به‌خاطر محصولات محلی چون ابریشم، شاه‌بلوط، هلو و اسکندر کباب شهرت دارد که تجربه‌ای لذت‌بخش برای گردشگران در فصل زمستان خواهد بود.

 یکی از اتفاقات و رخدادهای مهم سال در فصل زمستان در استانبول آغاز سال نو میلادی است که در این ماه جشن‌ها و تزیینات کریسمسی شهر را بسیار شگفت‌انگیز خواهد کرد. همچنین جالب است بدانید که در فصل زمستان اکثر فروشگاه‌ها تخفیف‌های بسیار ویژه‌ای را روی اجناس خود قرار می‌دهند. بااین‌حال اگر قصد خرید از استانبول را دارید، فصل زمستان مناسب‌ترین زمان سفر با تور زمستانی استانبول خواهد بود.

 

خلاصه ای از شرایط آب وهوای استانبول

ماه

میانگین دما (سانتیگراد)

وضعیت جوی

فروردین تا اواسط اردیبهشت

۸ الی ۱۶ درجه

دارای بارش‌های پراکنده، شبهای خنک، بارش‌های ناگهانی

اواسط اردیبهشت تا آخر خرداد

افزایش دما- ۱۵ الی ۲۳ درجه

بارش‌ها کم، روزها طولانی، روزهای گرم

تیر

۲۴ الی ۳۱ درجه

بارش کم، بارش‌ها به صورت رگباری، رطوبت بالا

مرداد

۲۳ الی ۳۰ درجه

بارش‌ها کم‌تر، رطوبت بیشتر

شهریور

۱۸ الی ۲۶

کاهش تدریجی دمای هوا

مهر

۱۲ الی ۲۱ درجه

افزایش بارش‌ها، افزایش رطوبت، خنک‌تر شدن هوا

آبان

۸ الی ۱۶ درجه

تداوم بارش‌ها، افزایش رطوبت

آذر

۵ الی ۱۱ درجه

سردترین ماه، افزاتیش برف و باران، شب‌های طولانی

دی

۳ الی ۸ درجه

کاهش برف، بارندگی متوسط

بهمن

۵ الی ۱۰ درجه

احتمال پراکنره بارش‌ها

اسفند

۵ الی ۱۱ درجه

احتمال پایین بارش‌ها

 

 بهترین زمان سفر به استانبول

 شاید این سؤال برای شما مطرح شود که با آشنایی و اطلاع از دمای هوا در چهارفصل مختلف و مزایا و معایب هر کدام بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟ این واقعیت صحت دارد که در هر کدام از فصل‌های استانبول شما با زیبایی‌ها، مزایا و در کنار آن معایب خاصی نیز روبرو خواهید شد. بااین‌حال برای پاسخ به سؤال: بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟! باید بگوییم که انتخاب بهترین زمان سفر به استانبول از لحاظ شرایط آب‌وهوای، انتظارات و نوع سفر شما متفاوت خواهد بود.

 اگر انتخاب زمان مناسب از لحاظ شرایط آب‌وهوایی و وضع هوا استانبول برای شما اهمیت دارد، انتخاب فصل‌های بهار و پاییز مناسب‌ترین گزینه هستند. در این دو فصل ذکر شده آب‌وهوای استانبول در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد و شما می‌توانید با دمای هوای دلپذیری روبرو شوید.

 در مقابل این مقایسه اگر می‌خواهید در فصل‌ها و شرایط بسیار شلوغ به استانبول سفر نکنید. می‌توانید فصل‌های تابستان و زمستان را انتخاب کنید؛ چرا که در این دو فصل تعداد بسیار کمی افراد به استانبول سفر می‌کنند و با چنین شرایطی شما بهتر می‌توانید به سفر و کاوش در جاهای دیدنی استانبول و تفریحات شبانه استانبول بپردازید.

 از لحاظ اقتصادی نیز انتخاب فصل‌هایی که دارای گردشگران کمتری هستند بهتر خواهد بود. بااین‌وجود انتخاب بهترین زمان سفر به استانبول باتوجه‌به انتظارات، سلیقه شما در انتخاب شرایط آب‌وهوایی، دمای هوا استانبول از لحاظ سرد و گرم بودن متفاوت است.

 اهمیت تغییرات فصلی دمای استانبول در سفر

بهترین زمان سفر به استانبول

(تصویری از استانبول)

 باتوجه‌به آنکه پیش‌تر شرح دادیم آب‌وهوای استانبول در چهار فصل مختلف دارای شرایط آب‌وهوایی و حتی میزان بارش و رطوبت مختلفی است.

 از لحاظ تغییرات فصلی دمای استانبول بسیار دچار تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی نخواهد شد. برای مثال شما در این شهر با تغییر فصل دچار تغییرات دمایی بسیار شدیدی نخواهید شد. این امر هم به دلیل وجود دریا در کنار این کشور است که تحت‌تأثیر رطوبت و شرجی‌بودن آن دما بسیار کاهش یا افزایش نخواهد یافت.

تغییرات فصلی دمای استانبول و اهمیت آن در سفر شما می‌تواند در انتخاب جاهای دیدنی، مقاصد سفر شما و نحوه پوشش شما تأثیرگذار باشد. به‌این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم قبل از آغاز سفر با وضعیت جوی استانبول و هواشناسی استانبول به طور کامل آگاه شوید سپس سفر کنید.

 میزان بارش در استانبول

استانبول بارانی

(تصویری از استانبول در زیر باران)

 به‌طورکلی میانگین میزان بارش سالیانه در استانبول ۸۷۰ میلی‌متر محاسبه شده است. به طور جزئی‌تر نیز اگر به این قضیه بنگریم میزان بارش‌های سالیانه در استانبول در فصل‌های سرد سال بیشتر هستند که به‌صورت برف‌وباران آن را مشاهده خواهید کرد.

 میزان رطوبت هوا در استانبول نیز در میزان بارش‌ها بسیار تأثیرگذار هستند. طبیعتاَ با قرارگیری این شهر در کناردریا و موقعیت جغرافیایی آن میزان رطوبت آن بیشتر است.

 بارش‌های برف زمستانه در استانبول حدود یک الی دو هفته طول می‌کشد؛ اما به طور معمول سالیانه در این بازه زمانی یکی از بارش‌ها بسیار سنگین‌تر خواهد بود که اغلب در بین ماه‌های دسامبر و مارس رخ خواهد داد. به نسبت مقایسه میزان بارش سالیانه نیز تابستان‌ها دارای کمترین بارش است و از لحاظ بارندگی به‌عنوان فصل خشک در نظر گرفته می‌شود.

 پیش بینی هوای استانبول برای سفر

 تا این قسمت از مطلب به‌خوبی با شرایط آب‌وهوایی، میزان دما، تغییرات و وضعیت جوی استانبول، تغییرات فصلی، میزان بارش و رطوبت هوا آشنا شدید. باوجود آگاهی از تمامی این شرایط در سفر استانبول پیش‌بینی دقیق آب‌وهوای استانبول بسیار حائز اهمیت است.

 برای این کار سایت‌ها و منابع بسیاری برای بررسی هواشناسی استانبول و آب هوا استانبول وجود دارند. بررسی دقیق این وضعیت قبل از سفر می‌تواند شما را از غافلگیری تغییرات جوی آگاه کند در نتیجه به‌راحتی از به‌هم‌ریختگی برنامه‌های سفر جلوگیری خواهید کرد.

 برای مثال تابستان‌های استانبول به‌عنوان فصلی بدون بارش معرفی شده است؛ اما در این فصل بارندگی‌های قابل‌توجهی در برخی روزهای آن وجود دارد که غیر قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین برای سفرهای کوتاه‌مدت شما می‌توانید وضعیت آب‌وهوای استانبول در ۱۰ روز آینده را در سایت‌های هواشناسی معتبر این شهر بررسی کنید.

اگر می‌خواهید مدت‌زمان اقامت خود را بیشتر کنید، طبق همین روال می‌توانید از وضعیت آب‌وهوای ۲۵ روزه استانبول یا آب‌وهوای استانبول در ۲۰ روز آینده نیز مطلع شوید.

جالب‌تر از آن این است که شما با سفر به استانبول و اقامت در آن به طور روزانه برای برنامه‌ریزی دقیق و بیرون آمدن از خانه نیز می‌توانید از وضع هوای استانبول به‌صورت روزانه و ساعتی نیز آگاه شوید.

 در نهایت

 استانبول شهری است بسیار شگفت‌انگیز، گویی که دو قاره مختلف را به همدیگر متصل کرده است. به همین دلیل استانبول مملو از بناهای تاریخی، فرهنگ‌های مختلف و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در جهان است.

 اهمیت اطلاع از وضعیت جوی استانبول برای سفر به این شهر و انتخاب بهترین زمان سفر به استانبول بسیار مهم است. تغییرات آب‌وهوایی و جوی به‌راحتی می‌تواند تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر شما را به هم بریزد. به همین دلیل در این مطلب شما را با آب‌وهوای استانبول و شرایط وضعیت جوی استانبول در فصل‌های مختلف آن به طور کامل آشنا کردیم.

باوجود این اطلاعات شما می‌توانید وضعیت آب‌وهوای استانبول را از منابع معتبر جستجو کنید. بااطلاع و آگاهی کامل از هواشناسی استانبول ماهانه و حتی به‌صورت روزانه برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر خود داشته باشید.

مقالات مرتبط
ســــــوالات متــــــداول

بهترین زمان و فصل سفر به استانبول کدام است؟

اگر تفریحات آبی و آب وهوای گرم را دوست دارید بهترین فصل سفر به استانبول تابستان است و اما اگر می خواهید از گشت وگذار در جاهای دیدنی آن لذت ببرید بهار و پاییز را پیشنهاد می کنیم.

به طور دقیق در چه فصلی و در چه زمانی در استانبول برف می بارد؟

معمولاً بین ماه های دسامبر تا فوریه در استانبول بیشترین بارش برف را خواهید دید؛ زیرا در این بازه زمانی دما به پایین ترین حد خود در طول سال خواهد رسید.

جشنواره های هر فصل استانبول را نام ببرید؟

جشنواره های بهاری شامل: فستیوال بین المللی فیلم استانبول، جشنواره گل های لاله، جشنواره های تابستانی شامل: فستیوال بین المللی موسیقی و جشنواره chill-out، جشنواره های پاییزی شامل: فستیوال های هنر و جشنواره ماراتن استانبول، جشنواره های زمستانی شامل: فستیوال نور و حراجی های زمستانی برای خرید.

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

خانه
در خبرنامه عضو شدید