معرفی کامل فرودگاه استانبول + امکانات و راه های دسترسی

۲۶ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۸ 11 دقیقه

نزدیک به 20 میلیون گردشگر در طول یک سال از استانبول بازدید می‌کنند و این آمار، مرکز فرهنگی و تاریخی ترکیه را به یکی از مقاصد گردشگری پربازدید دنیا تبدیل می‌کند.  بسیاری از این گردشگران با استفاده از تور استانبول به این شهر سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و دیدنی آن بهره‌مند شوند. بیشتر گردشگران این شهر از طریق خطوط هوایی به استانبول سفر می‌کنند و فرودگاه جدید استانبول جزو شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

در ادامه این گزارش به معرفی کامل فرودگاه استانبول پرداخته و اطلاعات کاملی در زمینه استفاده از این فرودگاه با اهداف گردشگری ارائه خواهیم داد.

معرفی فرودگاه استانبول

معرفی فرودگاه استانبول

(تصویری از فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول بزرگترین فرودگاه ترکیه و یکی از دو فرودگاه تجاری این شهر است که تقریبا تمام پروازهای تجاری و گردشگری ورودی و خروجی استانبول از این محل انجام می‌شود. این فرودگاه در منطقه آرناووت کوی در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته و مسیرهای دسترسی کاملی برای آن از نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شده است.

 

تاریخچه و افتتاح فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه استانبول حدود 5 سال پیش و در 29 اکتبر 2018 با یک مراسم رسمی باشکوه افتتاح شد. اما سرویس‌های مسافری این فرودگاه در 6 آوریل 2019 به طور کامل راه اندازی شده و پروازهای گردشگری نیز از این تاریخ به طور کامل به فرودگاه استانبول منتقل شد.

پروازهای باری این فرودگاه نیز از 5 فوریه 2022 به طور عملی افتتاح شده و پس از آن، فرودگاه استانبول به عنوان فرودگاه اصلی تجاری این شهر به فعالیت کامل پرداخت.

موقعیت جغرافیایی و وسعت فرودگاه

فرودگاه استانبول در بخش اروپایی این شهر قرار گرفته است. ساخت این فرودگاه در منطقه آرناووت کوی انجام شده است.

ترمینال و باندهای فرودگاه از وسعت زیادی برخوردار است. به طوریکه فرودگاه استانبول دارای 3 باند اصلی و 2 باند جایگزین است. دو باند از این 5 باند دارای طول  4100 متری هستند که بیشتر پروازها از این دو باند انجام می‌گیرد.

 

راه های دسترسی به فرودگاه استانبول

راه های دسترسی به فرودگاه استانبول

(تصویری دیگر از فرودگاه استانبول)

به دلیل انتقال تمام پروازهای خارجی به فرودگاه استانبول و تبدیل شدن این فرودگاه به اصلی‌ترین فرودگاه شهر استانبول، مسائل مربوط به دسترسی آسان به فرودگاه قبل از افتتاح آن پیش‌بینی شده است. بر همین اساس می‌توان از طریق خطوط ریلی مانند مترو، خطوط حمل و نقل عمومی و اختصاصی مانند اتوبوس و از طریق تاکسی به فرودگاه استانبول دسترسی داشت.

 

مترو فرودگاه استانبول

مترو فرودگاه استانبول

(تصویری از مترو فرودگاه استانبول)

از مترو می‌توان به عنوان سریعترین راه دسترسی به فرودگاه استانبول نام برد. با افتتاح خط جدید متروی فرودگاه، دسترسی از این طریق راحتتر از گذشته نیز شده است. هزینه سوار شدن به مترو بسیار پایین‌تر از سایر روش‌های حمل و نقل عمومی است. اگرچه برای پرداخت هزینه باید استانبول کارت نیز تهیه کنید که هزینه جداگانه‌ای خواهد داشت.

 

خط M11 مترو برای دسترسی به فرودگاه

خط جدید مترو که در ژانویه 2023 راه اندازی و افتتاح شد، یک خط مستقیم ریلی به مقصد فرودگاه استانبول است. این خط که M11 نام دارد، از دو طرف خط، مناطق گایرتپه و هالکالی را به فرودگاه متصل می‌کند. قطار مترو در این خط هر 10 تا 15 دقیقه حرکت می‌کند و متوسط زمان لازم برای رسیدن از مرکز شهر تا فرودگاه حدود 40 دقیقه است.

 

اتوبوس‌های هاوا ایست (Havaist Shuttles)

اتوبوس های هاوا ایست

(تصویری از اتوبوس های هاوا ایست)

اتوبوس‌های فرودگاه که به شاتل‌های هاوا ایست معروف هستند، یکی دیگر از روش‌های مقرون به صرفه برای دسترسی به فرودگاه محسوب می‌شوند. این اتوبوس‌ها 15 مسیر مختلف دارند که مقصد نهایی همه آن‌ها فرودگاه استانبول است. 150 اتوبوس در این خطوط به جابجایی مسافران می‌پردازند.

برای پرداخت هزینه اتوبوس نیز نیاز به خرید استانبول کارت دارید. هزینه هر خط بسته به مسافت آن تا فرودگاه می‌تواند متفاوت باشد.

 

تاکسی فرودگاه استانبول

تاکسی‌های خطی استانبول یکی دیگر از روش‌های دسترسی به فرودگاه این شهر هستند. اگرچه این روش، یک روش گران‌تر نسبت به مترو و اوتوبوس است. این تاکسی‌ها ایستگاه‌های مختلفی در نقاط متفاوت شهر دارند و همیشه برای رساندن مسافرین به فرودگاه آماده هستند.

تاکسی‌های استانبول دارای تاکسی‌متر هستند و بر اساس مسافت طی شده، هزینه لازم را از مسافرین دریافت می‌کنند.

خدمات ترانسفر خصوصی

یکی دیگر از روش‌های دستیابی به فرودگاه در استانبول استفاده از خودروهای است که به ترانسفر خصوصی معروف هستند. این خودروها قابل کرایه به صورت آنلاین نیز هستند و راحتترین روش دسترسی به این مکان محسوب می‌شوند.

 

امکانات فرودگاه استانبول

امکانات فرودگاه استانبول

(تصویری از داخل فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول از نظر امکانات نیز جزو فرودگاه‌های برتر جهان محسوب می‌شود. برای نمونه سالن‌های استراحت، فروشگاه‌های بدون مالیات ارزش افزوده، رستوران، فود کورت و خدمات VIP و CIP جزو مواردی هستند که در ساختار این فرودگاه پیش بینی شده است.

 

سالن های استراحت (Lounge)

سالن های استراحت

(تصویری از سالن های استراحت  فرودگاه استانبول)

سالن‌های استراحت در فرودگاه استانبول قابل رزرو و استفاده هستند. در این سالن‌های اختصاصی امکاناتی مانند فضای استراحت، اینترنت پرسرعت، انواع نوشیدنی، انواع غذا، اتاق بازی کودکان، نمازخانه و اتاق جلسه وجود دارد.

 

فروشگاه های بدون مالیات (Duty-Free Shops)

فروشگاه های بدون مالیات

(تصویری از فروشگاه های فرودگاه استانبول)

فروشگاه‌های بدون مالیات فرودگاه شهر استانبول جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران دارند. دلیل این موضوع را باید در ارزان بودن اجناس نسبت به سطح شهر دانست. در اصل، حذف مالیات باعث پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود.

علاوه بر این، برندهای بسیار متنوعی در این فروشگاه‌ها به فروش اجناس خود می‌پردازند و خرید اجناس برند از فرودگاه را برای همه ممکن می‌سازند.

 

رستوران ها و فودکورت ها

رستوران های فرودگاه استانبول

(تصویری از رستوران های فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول دارای فود کورت‌، رستوران‌ها و کافه‌های بسیار خوبی است که انواع غذاهای ملی ترکیه و غذاهای بین المللی را به گردشگران این شهر عرضه می‌کنند. شما می‌توانید در مدت زمان انتظار خود در فرودگاه نیز از این امکانات استفاده کنید.

 

خدمات VIP و CIP

خدمات VIP و CIP فرودگاه استانبول علاوه بر خدمات لانژ، شامل خدماتی چون انتقال مسافر به بخش گذرنامه با خودروهای برقی، خدمات گذرنامه اختصاصی، خدمات حمل بار و چمدان، همراهی مهماندار در خرید و انجام کارهای فرودگاهی نیز می‌شود.

 

نقشه فرودگاه استانبول

نقشه فرودگاه استانبول

(تصویری از نقشه فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول بر اساس معماری مدرن و به صورت بال پرنده ساخته شده است. در تمام بخش‌های آن از نور طبیعی برای روشنایی استفاده شده است. در اینجا نقشه فرودگاه استانبول را ببینید.

 

ترمینال های داخلی و بین المللی

فرودگاه استانبول دارای 5 ترمینال است. از این میان ترمینال G برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود و سایر ترمینال‌ها از جمله ترمینال‌های A، B و D به طور کامل به پروازهای خارجی اختصاص دارد.

 

گیت های خروجی و ورودی

فرودگاه شهر استانبول دارای گیت‌های عادی و اختصاصی برای ارائه خدمات به مسافرین است. هر ترمینال دارای گیت‌های مختلف بوده که برخی از آن‌ها به خدمات VIP و CIP اختصاص داده شده است.

 

پارکینگ فرودگاه استانبول

پارکینگ فرودگاه استانبول

(تصویری از پارکینگ فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول دارای پارکینگ 5 طبقه بسیار بزرگی است که خدمات نگهداری خودرو را به صورت  کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می‌دهد. فاصله پیاده پارکینگ تا ترمینال‌های فرودگاه حدود 15 دقیقه است.

 

پارکینگ کوتاه مدت

هزینه نگهداری کوتاه مدت خودرو در پارکینگ فرودگاه به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و هزینه آن نیز به صورت ساعتی از مسافرین دریافت می‌شود.

 

پارکینگ بلند مدت

مسافرین در سفرهای طولانی مدت می‌توانند پارکینگ فرودگاه را به صورت ماهانه اجاره کرده و با پرداخت مبلغی ثابت در طول ماه از این پارکینگ استفاده کنند.

 

قیمت و شرایط استفاده از پارکینگ

هزینه اشتراک یک ماهه پارکینگ فرودگاه استانبول 3455 لیر است. در صورتی که بخواهید هزینه پارکینگ را به صورت ساعتی بدهید، تا یک ساعت پارک حدود 90 لیر هزینه خواهد داشت. پارک بیشتر و یا استفاده از اپلیکیشن مشمول تخفیف خواهد بود.

 

حمل و نقل عمومی به فرودگاه استانبول

حمل و نقل عمومی به فرودگاه استانبول

(تصویری از حمل و نقل به فرودگاه استانبول)

حمل و نقل عمومی به مقصد فرودگاه استانبول و بالعکس از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی امکانپذیر است.

 

استفاده از مترو برای دسترسی

با استفاده از مترو می‌توان ظرف 40 دقیقه از نقاط مختلف شهر استانبول به فرودگاه دسترسی داشت. خط مربوط به فرودگاه M11 نام دارد.

 

سرویس های اتوبوس و تاکسی

سرویس اتوبوس به مقصد فرودگاه از 15 مسیر مختلف در استانبول قابل دسترسی است. این اتوبوس‌ها که شاتل نام دارند، می‌توانند شما را به صورت مستقیم به فرودگاه برسانند.

همچنین شما می‌توانید از هر نقطه از شهر استانبول به وسیله تاکسی به فرودگاه بروید.

 

فاصله فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم

میدان تکسیم

(تصویری از میدان تکسیم) 

فاصله فرودگاه از میدان تکسیم 38 کیلومتر است. در صورتی که از مترو استفاده کنید، رسیدن به این میدان حدود 40 دقیقه زمان می‌برد. اگر از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید نیز ممکن است بسته به ترافیک بین یک تا 2 ساعت به طول بینجامد.

 

ترانزیت در فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول به سالن‌های ترانزیت متعددی مجهز است. این سالن‌ها به مسافرینی از سراسر دنیا خدمات ارائه می‌دهند. سالن‌های ترانزیت این فرودگاه مجهز به امکانات رفاهی هستند.

 

مراحل سوار شدن به هواپیما

مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه استانبول به شرح ذیل است:

  • ورود به ترمینال فرودگاه: شما باید پس از عبور از بازرسی بدنی، با توجه به شماره ترمینال، به ترمینال مورد نظر مراجعه کنید.
  • ارائه مدارک به کانتر پذیرش: در کانتر پذیرش باید پاسپورت و بلیت هواپیما را به مسئول کانتر ارائه دهید. مسئول کانتر با بررسی مدارک، کارت پرواز شما را صادر خواهد کرد.
  • عبور از گیت ایمنی: با در دست داشتن کارت پرواز به گیت ایمنی مراجعه کنید. پس از بازرسی بدنی و بررسی چمدان‌ها از این گیت عبور خواهید کرد.
  • سوار شدن به هواپیما: در این مرحله مسافرین از طریق تونل متصل به هواپیما، به محل صندلی خود هدایت می‌شوند.

 

مراحل خروج از فرودگاه

پس از پیاده شدن از هواپیما باید مراحل زیر را برای خروج از فرودگاه انجام دهید:

  • به محل نقاله بار مراجعه کرده و چمدان‌های خود را جمع آوری کنید.
  • در ادامه باید مراحل مربوط به گذرنامه را انجام دهید.
  • اگر باری دارید که باید به گمرک اعلام کنید باید به دروازه قرمز و در غیر این صورت به دروازه سبز مراجعه کنید.
  • از طریق درهای خروجی از فرودگاه خارج شوید.

 

فرودگاه صبیحا گوکچن و تفاوت آن با فرودگاه استانبول

فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن استانبول یکی از دو فرودگاه بین المللی استانبول است که در بخش آسیایی این شهر قرار گرفته است. این فرودگاه مرکز هوایی آنادولو جت و پگاسوس است.

 

مقایسه دو فرودگاه از نظر امکانات و موقعیت

این فرودگاه فقط دارای دو ترمینال است که یکی از آن‌ها به پروازهای داخلی و دیگری به پروازهای بین المللی اختصاص دارد. از نظر امکانات رفاهی و سایر امکانات مسافری این فرودگاه نیز یکی از مجهزترین فرودگاه‌های ترکیه است.

 

چک این و تحویل بار

برای چک این و تحویل بار باید به کانتر پذیرش مربوطه مراجعه کنید و علاوه بر دریافت کارت پرواز، چمدان و بار خود را نیز تحویل فرودگاه دهید.

 

کنترل پاسپورت و امنیت فرودگاه

امنیت فرودگاه استانبول توسط 2500 نیروی حفاظت فرودگاه تامین می‌شود و در دو مرحله مسافران مورد بازدید بدنی و بررسی چمدان‌ها قرار می‌گیرند. کنترل پاسپورت نیز در گیت‌های فرودگاه انجام می‌گیرد.

 

فرودگاه استانبول: یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان

فرودگاه استانبول

(تصویری دیگر از فرودگاه استانبول)

فرودگاه استانبول دومین فرودگاه اروپا و هفتمین فرودگاه جهان از نظر میزان رفت و آمد هواپیماها است. به طوریکه در طول یک سال، خدمت رسانی خود را به بیش از 70 میلیون مسافر انجام می‌دهد. این فرودگاه دارای یک ترمینال و 5 باند پروازی است.

آمار و ارقام فرودگاه

فرودگاه استانبول در یک سال گذشته میزبان بیش از 7 میلیون مسافر بوده است. انتظار می‌رود که در سال 2024 نیز این رقم تا حدود 8 میلیون مسافر افزایش پید ا کند. 

 

تاثیرات اقتصادی و فرهنگی فرودگاه بر شهر استانبول

فعالیت فرودگاه استانبول باعث افزایش تعداد گردشگران به این شهر شده است. افزایش گردشگر به منزله ورود ارز بیشتر به ترکیه و وضعیت بهتر اقتصادی است. علاوه بر این، فعالیت این فرودگاه به میزان زیادی بر تبادلات فرهنگی ترکیه با سایر ملل دنیا تاثیر داشته است.

 

چگونگی بررسی وضعیت پروازها

وضعیت پروازها از طریق مانتیورهای متعددی که در ترمینال‌ها و مراکز مختلف فرودگاه نصب شده است، قابل بررسی و پیگیری است.

 

خدمات ترانسفر فرودگاه استانبول

بسیاری از هتل‌ها، شرکت‌ها و تورهای گردشگری خدمات ترانسفر فرودگاهی را به مسافران ارائه می‌دهند. فرودگاه استانبول نیز برای مسافران VIP و CIP این خدمات را ارائه می‌کند.

 

ترانسفر خصوصی به هتل ها و مکان های دیدنی

ترانسفر فرودگاهی در فرودگاه استانبول شامل ترانسفر به هتل محل اقامت و بالعکس و ترانسفر به شکل بازدید از برخی از جاذبه‌های گردشگری استانبول امکانپذیر است.

 

امکانات رفاهی فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان از نظر امکانات رفاهی است. این خدمات شامل اتاق‌های استراحت، سویت‌های CIP، اتاق نگهداری کودکان و نوزادان، خدمات پزشکی، خدمات بانکی، کرایه خودرو، اینترنت رایگان، فود کورت، رستوران‌های متنوع، کافه، هتل و دیگر خدمات خاص مسافران می‌شود.

 

خدمات رفاهی برای مسافران ترانزیتی

فرودگاه استانبول به سالن‌های ترانزیت عمومی، ایرلاین و CIP مجهز است. در تمام این سالن‌ها امکانات رفاهی بسته به سطح سالن وجود داشته و اینترنت رایگان نیز در تمام قسمت‌ها فعال است. تمام مسافران به بخش اعظمی از خدمات رفاهی دسترسی دارند ولی سالن‌های ایرلاین و CIP فقط برای مسافران دارای کارت CIP و یا مسافران خاص هر ایرلاین موجود است.

 

سخن آخر

فرودگاه استانبول یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان است که حضور در این فرودگاه با توجه به امکانات فوق‌العاده آن می‌تواند لذت سفر به استانبول و بازدید از جاهای دیدنی استانبول را دوچندان کند.

مقالات مرتبط
ســــــوالات متــــــداول

چه امکانات رفاهی در فرودگاه استانبول وجود دارد؟

امکانات رفاهی فرودگاه استانبول شامل سالن های استراحت، فروشگاه های بدون مالیات ارزش افزوده، رستوران، فود کورت و خدمات VIP و CIP، اتاق های نگهداری کودکان و نوزادان، سوییت، اینترنت پرسرعت رایگان، هتل و سایر امکانات استاندارد رفاهی فرودگاه ها می شود.

چگونه می توان اطلاعات پروازها را دریافت کرد؟

اطلاعات پروازها از طریق سایت رسمی فرودگاه قابل دریافت است.

کدام فرودگاه برای سفرهای بین المللی بهتر است؟

هر دو فرودگاه بین المللی شهر استانبول دارای امکانات کاملی هستند ولی فرودگاه استانبول دارای امکانات رفاهی بیشتری نسبت به فرودگاه صبیحا گوکجن است.

چند فرودگاه در استانبول وجود دارد؟

استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است. فرودگاه صبیحا گوکچن در بخش آسیایی استانبول و فرودگاه استانبول در بخش اروپایی این شهر واقع شده است.

فاصله فرودگاه استانبول تا مرکز شهر چقدر است؟

فرودگاه استانبول با مرکز شهر استانبول حدود 38 کیلومتر است.

نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

خانه
در خبرنامه عضو شدید