ویزا روسیه | هزینه و شرایط جدید اخذ ویزای توریستی روسیه

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۲۶ 11 دقیقه

روسیه کشوری بزرگ و پهناور است که به واسطه موقعیت جغرافیایی نزدیک به ایران و برخورداری از تاریخ کهن و فرهنگ غنی، از جمله کشورهای محبوب برای گردشگران ایرانی محسوب می‌شود. گردشگرانی که با اهداف مختلف همچون گردش و تفریح، تحصیل یا کار عازم این کشور می‌شوند، نیازمند دریافت ویزا برای ورود به روسیه هستند. به این ترتیب ویزای روسیه انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن، مدارک لازم جهت اخذ ویزا نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین در این مطلب همراه ما باشید تا با انواع ویزای روسیه و شرایط دریافت آن بیشتر آشنا شوید. جهت اخذ روادید روسیه در تور روسیه، نیاز به انجام هیچ اقدامی نیست. چرا که تمام امور مربوط به اخذ ویزای توریستی توسط آژانس‌های مسافربری انجام می‌شود.

نوع ویزا قیمت (یورو) مدت اعتبار توضیحات
توریستی 35 حداکثر 30 روز برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری
تجاری 70 حداکثر 90 روز برای سفرهای تجاری و بازرگانی
ترانزیت 35 حداکثر 72 ساعت برای عبور از خاک روسیه برای رسیدن به مقصدی دیگر
تحصیلی 70 مطابق با دوره تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی روسیه
کاری 70 مطابق با قرارداد کاری برای کار در شرکت ها و سازمان های روسی
دیپلماتیک رایگان مطابق با ماموریت برای دیپلمات ها و کارکنان سفارتخانه ها
خدماتی رایگان حداکثر 90 روز برای خدمه پرواز و کشتی
بشردوستانه 35 حداکثر 30 روز برای انجام فعالیت های بشردوستانه در روسیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای روسیه 

مدارک الزامی:

  • پاسپورت: پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد و حداقل 2 صفحه خالی برای ویزا داشته باشد.
  • فرم درخواست ویزا: فرم درخواست ویزا را می توانید به صورت آنلاین از وب سایت سفارت روسیه دانلود کنید. فرم تکمیل شده باید به زبان انگلیسی یا روسی باشد.
  • عکس: دو قطعه عکس رنگی 3 در 4 با زمینه سفید. عکس ها باید جدید و تمام رخ باشند و از شما بدون عینک و کلاه گرفته شده باشند.
  • بیمه نامه مسافرتی: بیمه نامه مسافرتی باید کل مدت اقامت شما در روسیه را پوشش دهد و حداقل 30,000 یورو را برای هزینه های پزشکی و جابجایی در صورت بروز حادثه یا بیماری جبران کند.
  • بلیط رفت و برگشت: بلیط رفت و برگشت هواپیما یا قطار به روسیه.
  • واچر هتل: واچر هتل برای کل مدت اقامت شما در روسیه.
  • تمکن مالی: برای اثبات تمکن مالی، می توانید گردش حساب بانکی، گواهی اشتغال به کار یا مدارک مربوط به مالکیت املاک و مستغلات را ارائه دهید.

از تاریخ 25 آبان 1401، صدور ویزای توریستی روسیه برای ایرانیان به صورت الکترونیکی انجام می شود. برای این منظور می توانید به وب سایت https://iran.mid.ru/en/ مراجعه کنید.


اطلاعات تماس سفارت و کنسولگری روسیه در ایران:

سفارت فدراسیون روسیه در ایران:

  • آدرس: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 39
  • تلفن: 02166701161، 02166701163
  • فکس: 02166701652
  • وب سایت: لینک
  • ایمیل: rusembiran@mid.ru
  • ساعات کار: یکشنبه تا پنجشنبه

بخش کنسولی سفارت فدراسیون روسیه در ایران:

  • آدرس: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 37
  • تلفن: 02166728873
  • فکس: 02166701676
  • وب سایت: لینک
  • ایمیل: teheran@dks.ru
  • ساعات کار: یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، پنجشنبه (10:00 تا 13:00)

سرکنسولگری فدراسیون روسیه در رشت:

  • آدرس: رشت، پل عراق، خیابان پاسداران، پلاک 82، روبروی بیمارستان ولی عصر (عج)
  • تلفن: 01333336430
  • فکس: 01333333577
  • وب سایت: لینک
  • ایمیل: konsulresht@mid.ru
  • ساعات کار: یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، پنجشنبه (10:00 تا 13:00)

سرکنسولگری فدراسیون روسیه در اصفهان:

  • آدرس: جمهوری اسلامی ایران، شهر اصفهان ، خیابان چهارباغ پایین، کوچه مسجد سرخی، پلاک ۱۱
  • پذیرش مراجعه کنندگان: از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۳۰ به جز روزهای چهارشنبه ، جمعه و شنبه
  • شماره تماس: 32222060 (031)
  • ایمیل: gkisfahan@mid.ru
  • اینستاگرام: isfahan.russia
  • وبسایت: لینک

انواع ویزای روسیه

انواع ویزای روسیه

ویزاهای روسیه به دو صورت گروهی و انفرادی صادر می شوند. متناسب با اهداف سفر به روسیه، ویزاهای دریافتی جهت ورود به این کشور متفاوت خواهند بود. به این ترتیب قبل از هرچیز باید بر اساس هدف، نوع ویزا را مشخص کنید؛ سپس با مراحل، شرایط و مدارک لازم مربوط به هرکدام بیشتر آشنا شوید. به عنوان مثال اگر قصد شما از سفر به روسیه، تفریح و گردش است باید به دنبال اخذ ویزای توریستی بروید. ویزای کار هم برای افرادی است که به قصد اشتغال در روسیه عازم این کشور می‌شوند. از انواع دیگر ویزاهای روسیه می‌توان به ویزای تحصیلی، ویزای تجاری و سرمایه گذاری، ویزای شخصی یا خصوصی و ویزای ترانزیت روسیه اشاره کرد.

قیمت همهٔ ویزاهای روسیه نیز با یکدیگر یکسان است. بنابراین فرقی نمی‌کند که ویزای توریستی دریافت کنید یا کاری، در هر صورت قیمت ویزای توریستی یا کاری با دیگر ویزاها برابر خواهد بود. مدارک لازم جهت دریافت ویزاهای روسیه با هم متفاوت است. به این ترتیب جهت دریافت ویزای توریستی روسیه باید مدارک مربوط به آن را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای سفر به روسیه

ویزای توریستی روسیه

یکی از رایج‌ترین ویزاهایی که از طرف سفارت روسیه برای متقاضیان ایرانی صادر می‌شود، ویزای توریستی روسیه است. با دریافت این ویزا مجوز ورود به دنیای زیبای روسیه و آشنایی با تاریخ و فرهنگ آن را به دست می‌آورید. به طور کلی برای افرادی که به قصد تفریح و گردش عازم روسیه می‌شوند، دو نوع ویزای توریستی وجود دارد.

ویزای توریستی فوری روسیه

در صورتی که برای سفر به کشور روسیه قصد دریافت ویزای فوری را داشته باشید می‌توان از طریق مای پرواز به صورت فوری اقدام کرد. ویزای توریستی فوری روسیه با توجه به مدت زمانی که جهت صدور ویزا لازم است به سه دسته تقسیم خواهد شد.

  • ویزای توریستی که در ۵ روز کاری صادر خواهد شد.
  • ویزای توریستی که در ۳ روز کاری صادر می‌شود.
  • ویزای توریستی که تنها در ۲ روز کاری صادر می‌شود.

ویزای توریستی عادی روسیه

نوع دیگری از ویزای توریستی، ویزای عادی است. در صورتی که با هدف تفریح در روسیه، شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف، تور روسیه را خریداری کرده‌اید، لازم است نسبت به دریافت ویزای توریستی روسیه اقدام کنید. مدت زمان ویزا هم با توجه به تاریخ بلیط رفت و برگشت و همچنین مدت زمان اقامت مسافر در روسیه صادر می‌شود. دریافت ویزای توریستی روسیه نیز، از زمان درخواست تا اخذ آن حدود ۸ تا ۱۰ روز زمان می‌برد.

ویزای کار روسیه

در صورتی که به عنوان یکی از کارکنان خارجی قصد استخدام در بخش‌های شغلی کشور روسیه را داشته باشید، جهت اقامت نیاز به گرفتن ویزای کاری روسیه دارید. این ویزا با هدف استخدام کارکنان خارجی از کشورهای دیگر در روسیه و مطابق با مجوز کار صادر خواهد شد. به این ترتیب جهت دریافت این ویزا باید با ارائه مدارک شغلی خود از طرف کارفرمای روسیه دعوت به کار شوید. شهروندان خارجی با دریافت ویزای کار روسیه از یک سری حقوق مانند حق کار، دریافت حقوق و همچنین زندگی در روسیه تا مدت زمان تعیین شده برخوردار خواهند شد.

 

البته خوب است بدانید که جهت دریافت این ویزا به مجوز کار نیاز دارید. به این معنی که بدون این مجوز، ویزای کار برای شما صادر نخواهد شد‌ البته بعد از استخدام و زندگی در روسیه برای ورود و خروج به کشور دیگر نیازی به ارائه دادن مجوز کار به کنسولگری روسیه نخواهد بود. انواع ویزای کار روسیه به سه دستهٔ زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • ویزای کار سینگل روسیه: این نوع ویزا که ویزای تک ورودی هم نامیده می‌شود برای مشاغل موقت همچون خبرنگاران، ورزشکاران و متخصصان خدمات یا کارمندان سفارت صادر خواهد شد. این ویزا که توسط کنسولگری روسیه مطابق با دعوتنامه کاری و مجوز کار صادر می‌شود، ۹۰ روز اعتبار خواهد داشت.
  • ویزای کار مولتی روسیه: افرادی که قبلاً موفق به دریافت ویزای سینگل شده باشند، این اجازه را از طرف دولت روسیه دارند که بار دیگر به این کشور سفر کنند. مدت اعتبار این ویزا یک سال خواهد بود و در صورت داشتن یک سری شرایط خاص قابل تمدید است.
  • ویزای کار بلند مدت روسیه: این ویزا که برای کارکنان ماهر با یک مهارت ویژه و خاص صادر می‌شود، به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا سقف مبلغ خاصی درآمد کسب کنند. این ویزا مزیت‌های زیادی دارد، یکی از آن‌ها این است که غالباً ظرف ۱۴ روز پردازش خواهد شد. همچنین به بستگان فرد مانند همسر، فرزندان و والدین حق دریافت ویزا را خواهد داد. مدت زمان اعتبار ویزای کار بلند مدت سه سال است.

ویزای تحصیلی روسیه

از دیگر ویزاهایی که برای رفتن به روسیه صادر می‌شود، ویزای تحصیلی روسیه است. برای دریافت این ویزا لازم است از دانشگاه یا مؤسسهٔ مورد نظر که قصد تحصیل در آن را دارید، دعوتنامه دریافت کرده و پذیرش تحصیلی بگیرید. از مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه تمکن مالی و عدم سوء پیشینه است.

ویزاهای دیگر روسیه همچون تجاری، سرمایه‌گذاری یا ترانزیت نیز شرایط خاص خود را دارند. به عنوان مثال ویزای ترانزیت، ویزایی است که جهت سفر گردشگر به کشوری که در روسیه توقف دارد، لازم است. از شرایط این ویزا، داشتن بلیط مقصد خواهد بود. ویزای ازدواج روسیه نیز ویزایی است که از طریق ازدواج با شخصی که اقامت دائم در کشور روسیه دارد، حاصل می‌شود.

مقاله پیشنهادی: راهنمای سفر به سنت پترزبورگ

قیمت ویزای روسیه؛ هزینه اخذ ویزای روسیه چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای روسیه با توجه به نوع ویزا و تعداد دفعات مجاز برای ورود به این کشور تعیین خواهد شد. این قیمت شامل هزینه درخواست ویزای روسیه و همچنین خدمات ارائه شده در این زمینه است. به این ترتیب تفاوتی ندارد که چه نوع ویزایی را درخواست می‌کنید؛ مبلغ ویزای روسیه برای تمامی ویزاها از قبیل توریستی، تجاری، تحصیلی، کاری، ترانزیت و موارد دیگر یکسان خواهد بود.

نرخ ویزای روسیه با توجه به عوامل مؤثر بر آن، ثابت نیست و در هرسال ممکن است تغییر کند. بنابراین برای اطلاع از قیمت ویزای روسیه بهتر است با مجموعه مای پرواز تماس برقرار کنید. البته یک نوع ویزای رایگان روسیه هم وجود دارد که به صورت الکترونیکی است. با استفاده از این ویزا که به صورت رایگان صادر می‌شود تنها امکان رفت‌وآمد به مناطق محدودی وجود دارد.

شرایط اخذ ویزای روسیه

شرایط اخذ ویزای روسیه

اخذ ویزای روسیه شرایط سخت و غیرممکنی ندارد. می‌توان گفت شرط لازم برای گرفتن ویزای روسیه، داشتن پاسپورت دارای ۶ ماه اعتبار و همچنین ارائه دعوتنامه از یک آژانس مسافرتی معتبر روسی یا ایرانی است. پس برای گرفتن ویزای روسیه تنها کافی است درخواست اخذ ویزا را همراه با مدارک مورد نیاز به یک مجموعه معتبر همچون مای پرواز ارائه دهید. از آنجایی که این مجموعه قادر به اخذ ویزای کلیه کشورهای مجاز برای گذرنامه‌های ایرانی است می‌توانید با اطمینان کامل جهت گرفتن ویزای روسیه به آن‌ها مراجعه کنید.

خوشبختانه برخلاف بسیاری از ویزاهای کشورهای دیگر، برای گرفتن این ویزا، نیازی به داشتن تمکن مالی و گردش حساب نیست.

مدت زمان صدور ویزای روسیه

برای صدور ویزای روسیه با توجه به نوعی که دارد مدت زمان خاصی مورد نیاز است. چرا که برای این کشور ویزای فرودگاهی روسیه وجود ندارد و لازم است از چند روز زودتر جهت گرفتن آن اقدام کرد. در هر حال به طور کلی در صورت طی کردن همهٔ مراحل لازم اخذ ویزای روسیه به طور کامل و تحویل مدارک، با توجه به نوع ویزا، غالباً مدت زمان صدور ویزای روسیه بین ۲ تا ۱۰ روز کاری خواهد بود.

چگونگی و نحوه اخذ ویزای روسیه

جهت اخذ روادید روسیه در تورهای گروهی، نیاز به انجام هیچ اقدامی نیست. چرا که تمام امور مربوط به اخذ ویزای توریستی توسط آژانس‌های مسافربری انجام می‌شود. در این مورد پر کردن فرم ویزا شامل این خدمات خواهد شد. اما در مورد اخذ ویزای انفرادی روسیه لازم است یک سری اقدامات انجام دهید. به این ترتیب مراحل اخذ ویزای روسیه به صورت زیر خواهد بود.

  • پر کردن فرم درخواست ویزای روسیه به صورت آنلاین
  • پرینت فرم درخواست، امضای آن و بارگذاری مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای مورد نظر
  • گرفتن وقت از سفارت
  • حاضر شدن در سفارت در زمان تعیین شده و تحویل مدارک مورد نیاز همراه با فرم درخواست امضا شده

توجه: دقت داشته باشید در روز ملاقات با سفارت، پاسپورت شما اخذ شده و بعد از صدور ویزا برگردانده خواهد شد. به این ترتیب جواب ویزا ظرف ۱۰ روز کاری برای شما ایمیل می‌شود. سپس برای گرفتن پاسپورت باید به سفارت مراجعه کنید.

تمدید ویزا روسیه؛ آیا تمدید ویزای روسیه امکان پذیر است؟

به عنوان یک اصل، خوب است بدانید که تمدید برخی از ویزاهای روسیه در خاک این کشور، امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین اگر بیشتر از زمان اعتبار ویزا در روسیه اقامت داشته باشید به عنوان متخلف مهاجرتی شناخته می‌شوید. ویزاهای توریستی و تجاری قابل تمدید نیستند اما می‌توان ویزاهای کاری، تحصیلی یا بشر دوستانه را در این کشور تمدید کرد.

شرکت اینترلیک؛ ویزا سنتر یا مرکز ویزا روسیه در ایران

شرکت اینترلیک؛ ویزا سنتر یا مرکز ویزا روسیه در ایران

وظیفهٔ جمع‌آوری مدارک لازم متقاضیان ویزای روسیه در کشور ایران بر عهده شرکت اینترلیک است که مرکز ویزا یا ویزاسنتر روسیه نامیده می‌شود. این شرکت به عنوان کارگزار ویزای روسیه، خدماتی از قبیل گرفتن وقت از سفارت روسیه، بیمه مسافرتی، فرم درخواست ویزا و مواردی از این قبیل را به مراجعین ارائه می‌دهد. با کمک این شرکت حتی امکان درخواست ویزا به صورت غیر حضوری وجود دارد.

 

ریجکت ویزای روسیه؛ دلایل ریجکت شدن ویزای روسیه

اصولاً در رابطه با ویزای روسیه ریجکت کم اتفاق می‌افتد. اما از دلایل ریجکت شدن ویزای روسیه می‌تواند ناقص بودن مدارک و پرونده متقاضی باشد. گاهی اوقات نیز اگر فرد متقاضی در سفرهای قبلی خود به این کشور دچار تخلف مهاجرتی شده باشد، ممکن است درخواست ویزای توریستی یا سایر روادید روسیه ریجکت شوند.

شرایط جدید ویزای روسیه برای ایرانیان

جهت اخذ ویزای روسیه برای ایرانیان شرایط جدید چندان تفاوتی نکرده است. به این ترتیب می‌توان مطابق مراحل گفته شده اقدام کرد. با این حال جهت اطلاع از شرایط جدید می‌توانید با مجموعه مای پرواز تماس برقرار کنید.

شرایط اخذ و قیمت ویزای روسیه برای افغانها

برای اتباع افغان که در ایران زندگی می‌کنند و قصد مهاجرت به روسیه را دارند، شرایط اخذ ویزا با متقاضیان ایرانی متفاوت است. ویزای روسیه برای افغانی‌ها به صورت لیبل دار صادر می‌شود، به این صورت که علاوه بر دارا بودن شرایط کلی، باید دارای اقامت ایران هم باشند. شرایط و قوانین لازم جهت دریافت ویزای روسیه برای افغان‌ها به شرح زیر است.

  • برخورداری از تمکن مالی
  • دارا بودن پاسپورت قانونی با اعتبار بیش از ۶ ماه
  • داشتن سن ۱۸ سال تمام، برای متقاضیان افغان که به تنهایی سفر می‌کنند
  • همراه بودن والدین با متقاضیان زیر ۱۸ سال

علاوه بر شرایط اخذ ویزای روسبه برای افغان‌ها، قیمت اخذ ویزا هم یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. از آنجایی که هزینه دریافت ویزا با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود و مقدار ثابتی نیست، بهتر است از یک مجموعه معتبر همچون مای پرواز در مورد هزینه روز و دقیق ویزای روسیه برای افغان‌ها اطلاع کسب کرد.

ویزای رایگان روسیه برای افغانها

جهت اخذ ویزای رایگان روسیه، ویزای الکترونیکی وجود دارد که تنها به منطقه‌های محدودی انجام می‌شود. در این میان برای متقاضیان افغان نیاز به بررسی بیشتر نیاز است. برای این منظور می‌توان از مجموعه‌ها و آژانس‌های هواپیمایی همچون مای پرواز کمک گرفت.

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید