جاهای دیدنی هند

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۱۴ 11 دقیقه
سرفصـــــلهای مقالـــــه

جاهای دیدنی هند، به عنوان هفتمین کشور بزرگ جهان که از کوه‌های سر به فلک کشیده هیمالیا تا سرسبزی گرمسیری کرالا و از گنگ مقدس تا شن‌های صحرای تار امتداد دارد، فراوان است. بیش از یک میلیارد نفر جمعیت آن به دو هزار گروه قومی تقسیم شده‌اند و به بیش از 200 زبان مختلف صحبت می‌‌‌کنند. به همین دلیل، هند با بیش از 30000 سال تاریخ و زادگاه فرهنگ‌ها و مذاهب متعدد، دارای بیش از هزار جاذبه گردشگری است.

در این مطلب معروف‌ترین، زیباترین و جالب‌ترین مکان‌های دیدنی و توریستی هندوستان را به شما معرفی می‌کنیم که در سفر و تور هند می‌توانید از آنها لذت ببرید.

در هند از کجا دیدن کنیم؟

جاهای دیدنی هند

(جاهای دیدنی هند)

هند، مطابق با اندازه و جمعیت خود، دارای تنوع تقریبا بی‌پایانی از فرهنگ‌ها، مناظر، بناهای تاریخی و مکان‌هایی جذاب برای گردشگران است. از ویرانه‌های باستانی، بناهای مذهبی جذاب، شهرهای عجیب و غریب و مناظر متنوع، مجموعه بی پایانی از جاذبه‌های توریستی در هند وجود دارد که همواره حس شگفتی و حیرت را در گردشگران را برمی‌انگیزد.

تاج محل از معروف ترین جاذبه های گردشگری هند

تاج محل

(تصویری از تاج محل)

این مقبره فوق‌العاده زیبا در آگرا که گواهی بر قدرت عشق یک امپراتور است، به نام ممتاج محل، همسر مورد علاقه شاه جهان، نامگذاری شد. ساخت و ساز پس از مرگ او در سال 1631 میلادی آغاز شد و با کار 20000 نفر از ماهرترین صنعتگران در امپراتوری مغول 17 سال طول کشید تا تکمیل شود.

همسر ملکه در داخل یک اتاق خصوصی در قلب بنای یادبود دفن شد و شاه جهان بعدا در سال 1666 در کنار همسرش به خاک سپرده شد. تاج محل با ترکیب بسیاری از عناصر طراحی اسلامی از جمله گنبد پیازی شکل، طاق‌ها، مناره‌های سر به فلک کشیده، بنایی زیبا و منحصر به فرد در جهان است.

بهترین زمان برای بازدید از تاج محل به عنوان یکی از جاهای دیدنی هند، سحر یا غروب است، زمانی که فضای آن به طرز درخشانی با تغییر نور، جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز می‌آفریند.

قلعه سرخ از جالب ترین جاذبه های توریستی هند

تصویری از قلعه سرخ

(تصویری از قلعه سرخ)

قلعه سرخ هلالی شکل و عظیم دهلی نو که نام آن از ماسه سنگ قرمز خیره‌کننده‌ای مورد استفاده در ساخت آن گرفته شده است، توسط شاه جهان در سال 1648 ساخته شد. این قلعه که لعل قله نیز نامیده می‌شود، تقریبا 200 سال محل زندگی امپراطوران سلسله مغول بوده است تا سال 1857 که انگلیسی‌ها زمام امور را در دست گرفتند.

دروازه هند یکی از برترین اماکن دیدنی هند

دروازه هند

(تصویر دروازه هند)

دروازه نمادین هند با ارتفاع 85 فوتی و در اسکله بندر بمبئی در نوک آپولو باندر، مشرف به دریای عرب، نشان دهنده پیروزی استعمار است و ارزش بازدید دارد. با ترکیب سبک‌های اسلامی قرن شانزدهم گجرات، این بنا برای بزرگداشت ورود پادشاه جورج پنجم و همسرش ملکه مری در سال 1911 ساخته شد و در سال 1924 با شکوه و مراسم بسیار افتتاح گردید.

این گذرگاه طاق بزرگ، پس‌زمینه‌ای تماشایی فراهم می‌کند که به همان اندازه که در بین مردم محلی مورد علاقه است، در بین گردشگران نیز دارای محبوب فراوان است. دروازه هند اولین بنایی است که پذیرای توریست‌هایی است که از طریق دریا وارد بمبئی می‌شوند. این بنا معمولا «تاج محل بمبئی» نامیده می‌شود و یکی از برترین جاذبه های گردشگری هند است.

قلعه آمبر از بهترین جاهای دیدنی هند

قلعه امبر

(تصویری از قلعه امبر)

قصر کهربا یا قلعه کهربا که به قلعه آمبر هم معروف است، به عنوان یک قصر مستحکم در سال 1592 توسط مهاراجه من سینگ اول ساخته شد و مدت‌ها به عنوان پایتخت جیپور بوده است. این قلعه که در بالای دامنه تپه ساخته شده است، با پای پیاده از طریق یک مسیر شیب‌دار قابل دسترسی است.

یکی از مواردی که در قلعه آمبر باید ببینید تالار آینه‌ها است. در دوران باستان، زنان سلطنتی اجازه نداشتند در هوای آزاد بخوابند. برای اینکه ملکه بتواند ستاره‌ها را تماشا کند، دیوارها و سقف‌ها با قطعات آینه ریز تزئین شده‌اند که به صورت‌های منظم بریده شده‌اند تا طراحی زیبایی داشته باشند. وقتی در سالن شمع روشن می‌شود، آینه‌های کوچک نور شمع را به هزاران ستاره تبدیل می‌کنند. تماشای این منظره مطمئنا یک تجربه نفس‌گیر و فراموش‌نشدنی است که نباید از دست بدهید.

قلعه آگرا از جالب ترین ها در لیست جاهای دیدنی هند

قلعه آگرا

(تصویر قلعه آگرا)

با قرار گرفتن تاج محل در نزدیکی آن، به راحتی می‌توان فراموش کرد که آگرا دارای یکی از بهترین قلعه‌های مغولان در هند است. قلعه سرخ آگرا که در سال 1565 توسط امپراطور اکبر و بعدها توسط شاه جهان ساخته شد، ترکیبی جالب از تأثیرات هندو و مسلمانان است.

می‌توانید انتظار داشته باشید که با قدم زدن در حیاط‌های این قلعه کاخ قرمز ماسه‌ای و مرمری واقعا شگفت‌زده شوید. هنگامی که وارد می‌شوید، دو ساختمان بزرگ و به هم پیوسته ماسه سنگی، اکبری محل و جهانگیری محل، بزرگترین اقامتگاه خصوصی در مجموعه را خواهید دید. جاذبه‌های دیگر عبارتند از خاص محل (کاخ خصوصی)، با سقف مسی پر زرق و برق، و باغ انگوری (باغ انگور)، باغ مغول با فواره‌ها و کانال‌های آب شگفت‌انگیز و همچنین پرده‌هایی که زمانی یک منطقه خصوصی برای امپراتور و اطرافیانش بوده‌اند.

 

کاخ میسور از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان

کاخ میسور

(تصویر کاخ میسور)

هفت قصری که مجموعه کاخ میسور را تشکیل می‌دهند، دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است که توسط ودیارها از سال 1399 تا 1950 بر میسور حکومت کردند، ساخته شد. کاخ اولیه در سال 1399 از چوب ساخته شد و در سال 1897، در مراسم عروسی دختر بزرگ  شاه چامراجا، دچار آتش‌سوزی گردید و در سال 1912 به سبک هندی-ساراسنی یعنی ترکیبی از سبک‌های معماری هندو، مسلمان، راجپوت و گوتیک، بازسازی شد.

 

این یک سازه سنگی سه طبقه، با گنبدهای مرمری صورتی عمیق و یک برج عاج پنج طبقه 145 فوتی است. مجسمه باشکوهی از گاجالاکشمی با فیل‌هایش در بالای طاق مرکزی قرار دارد؛ او الهه ثروت، رفاه، خوش‌شانسی و فراوانی است. این کاخ توسط یک باغ بزرگ احاطه شده است و میزبان جشنواره فرهنگی و هنری سالانه است.

غارهای آجانتا از عجیب ترین جاهای دیدنی هند

غارهای آجانتا

(تصویری از غارهای آجانتا)

غارهای باشکوه آجانتا، یادبودهای غاری صخره‌ای هستند که از صخره‌ای عمودی بالای ساحل چپ رودخانه واگورا در تپه‌های آجانتا در ناحیه اونگ‌آباد در ایالت ماهاراشترا هند کشف شده‌اند. تعداد غارها سی مورد است، از جمله موارد ناتمام که با پلکان‌های سنگی به رودخانه متصل می‌شوند. قدمت آنها از قرن دوم قبل از میلاد تا حدود سال 480 پس از میلاد است. این غارها در حدود سال 650 پس از میلاد رها شدند و تا سال 1819 ناشناخته بودند، تا زمانی که در یک ضیافت شکار بریتانیایی تصادفا از نو کشف شد.

انزوای این غارها به حفظ وضعیت خوب آنها کمک کرده است، به طوری که برخی از نقاشی‌های آن تا به امروز باقی مانده است. نقاشی‌های دیواری که به خوبی حفظ شده‌اند، همه چیز از میدان‌های جنگ گرفته تا کشتی‌های بادبانی، خیابان‌های شهر و جنگل‌های پر از حیوانات و کوه‌های پوشیده از برف را به تصویر می‌کشند.

مانالی از زیباترین جاهای دیدنی و تفریحی هند

مانالی هند

(تصویری از مانالی هند)

مانالی از زیباترین جاهای دیدنی هند و یکی از ایده‌آل‌ترین گردشگاه‌های تپه‌ای است که بین نستلد در میان دامنه‌های پوشیده از برف پیر پنجال و رشته‌ کوه‌های دهولادار واقع شده است. برخی از خیره‌کننده‌ترین مناظر، جنگل‌های سرسبز، چمن‌زارهایی با گل‌های فرش شده، و جویبارهای روان و مملو از خارق‌العاده‌ترین زیبایی‌های طبیعی این منطقه است. گردشگران از سرتاسر جهان برای بازدید از مکان‌های موزه‌ها گرفته تا معابد، از دهکده‌های کوچک تا خیابان‌های مجلل شلوغ، ماجراجویی‌های رودخانه‌ای تا مسیرهای پیاده‌گردی به این محل می‌آیند.

گفته می‌شود مانالی یکی از بهترین مکان‌های توریستی هند است. مانالی مکانی آرام و دنج است که با درختان اکالیپتوس خود در سکوت دلنشینی فرو رفته است. گردشگران می‌توانند از بازدید از غذاخوری‌های کوچک، بازار محلی و کافه‌ها لذت ببرند. دره سولنگ مکانی است که مردم اغلب در مانالی از آن دیدن می‌کنند تا از شلوغی و سروصدای شهر دور شوند. گفته می‌شود مانالی یکی از مکان‌های ایده آل ماه عسل در آسیا است.

معبد کایلاسا از شگفت انگیزترین مکان های توریستی هند

معبد کایلاسا

(تصویری از معبد کایلاسا)

یکی از بزرگترین بناهای تاریخی هند، این معبد شگفت‌انگیز سنگی است که توسط پادشاه کریشنا اول در سال 760 پس از میلاد ساخته شد تا نشان‌دهنده کوه کایلاسا، محل اقامت شیوا در هیمالیا باشد. این پروژه جسورانه نیاز به برداشتن 200000 تن سنگ با چکش و اسکنه قبل از اینکه معبد بتواند شکل بگیرد، داشت. سه تراشه بزرگ از صخره‌ باید بریده می‌شد تا پس از آن بتوان تزئینات مجسمه‌سازی خارق‌العاده را اضافه نمود.

کایلاسا که مساحتی دو برابر پارتنون در آتن را پوشش می‌دهد یک شگفتی مهندسی است که با حاشیه صفر برای خطا اجرا شده است.

دارجلینگ از دیدنی ترین مناطق توریستی هند

دارجلینگ

(تصویر دارجلینگ هند)

دارجلینگ شهری در شمال شرقی هند است که به خاطر چای، قطار و زیبایی‌های دیدنی‌اش شهرت دارد. چای دارجلینگ رقیق، رنگ روشن، معطر و تسکین‌دهنده است. برگ‌ها در تپه‌های اطراف شهر رشد می‌کنند. دورتر در خط افق، مسافران می‌توانند قله‌های پوشیده از برف کوهپایه‌های هیمالیا را ببینند. با استفاده از راه آهن دارجلینگ هیمالیا، یک راه آهن باریک که به «قطار اسباب بازی» معروف است، می‌توان به این مکان خاص رسید.

 

معبد طلایی امریتسار از مکان های دیدنی هندوستان

معبد طلایی هند

(معبد طلایی امریتسار)

معبد طلایی امریتسار هند دارای معماری منحصر به فرد سیک است. این معبد نه تنها یک مکان مذهبی مرکزی سیک‌ها است، بلکه نماد برادری و برابری انسانی است. در این مکان هر کس، صرف نظر از دین، عقیده یا نژاد می‌تواند بدون هیچ مانعی به دنبال آرامش معنوی باشد. معبد طلایی همچنین نشان‌دهنده هویت متمایز، شکوه و میراث سیک‌های هندوستان است.

کرالا از جالب ترین جاهای دیدنی هندوستان

کرالا

(تصویری از کرالا)

اگر کسی هستید که می‌خواهید به طبیعت فرار کنید یا از آرامش منظره سرسبز با آب و هوای دلپذیر لذت ببرید، به شما توصیه می‌کنیم از کرالا، جواهری در جنوب هند دیدن کنید. کرالا به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای توریست‌ها در هند، از همه مهمانان با قلبی باز و فعالیت‌های پرجنب‌وجوشی که می‌توانند از آنها لذت ببرند، استقبال می‌کند. هوای معطر ادویه‌های هندی تازه رشد کرده، آسمان صاف، دریاچه‌های زیبا، مناظر شگفت‌انگیز و آب‌های آرام زلال، این مکان را به مقصدی ارزشمند در هند تبدیل کرده است.

راجستان یکی از غنی ترین مکان های دیدنی در هند

راجستان

(تصویر راجستان)

یکی از غنی‌ترین مکان‌های فرهنگی برای رفتن در هند، بدون شک راجستان است که به خاطر میراث غنی، کاخ‌های باشکوه و تاریخ روشن‌گرش مشهور است. بازارهای پرجنب‌وجوش و عجیب راجستان، قلعه‌های باشکوه، مردم مهمان‌نواز و فرهنگ پر جنب و جوش شما را مجذوب می‌کند تا زمان بیشتری را در این ایالت بگذرانید. اینجا همچنین یک مقصد ایده‌آل برای ماه عسل است زیرا تعداد زیادی از مکان‌های جذاب گردشگری برای لذت بردن در راجستان وجود دارد. از صحراهای وسیع گرفته تا دریاچه‌ها و تپه‌های جذاب، راجستان همه چیز را در دامان خود برای ارائه به گردشگران دارد.

پارک ملی کانها از زیباترین مکان های توریستی هندوستان

 پارک ملی کانها

(تصویری از پارک ملی کانها)

پارک ملی کانها یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده حیات وحش در آسیا و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای یک ببر در هند است. جنگل‌های سرسبز سال و بامبو، علفزارها و دره‌های کانها الهام‌بخش رودیارد کیپلینگ برای رمان معروفش «کتاب جنگل» بوده‌اند که این مکان را به یکی از جاذبه‌های برتر هند تبدیل کرده‌اند.

عکس‌های حیات وحش این پارک در میان عکس جاهای دیدنی هند همواره توجه علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش را مجذوب خود می‌سازد.

بنارس از دیدنی ترین مکان های توریستی هند

بنارس از دیدنی هند

(تصویری از بنارس هند)

بنارس که در سواحل رودخانه گنگ واقع شده است، برای هندوها، بودایی‌ها و جین‌ها مقدس است و همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. بنارس از بسیاری جهات مظهر بهترین و بدترین جنبه‌های هند است و می‌تواند برای هر فرد خارجی کمی غافلگیرکننده باشد. صحنه عبادت زائران در رودخانه گنگ هنگام طلوع خورشید که در پس زمینه معابد قرن‌ها قدمت دارد، احتمالا یکی از چشمگیرترین مناظر جهان است.

کاخ دریاچه از زیباترین جاهای دیدنی هند

جال محل

(تصویر کاخ دریاچه)

کاخ دریاچه در دریاچه پیچولا در شهر اودایپور به عنوان یک کاخ تابستانی سلطنتی در قرن هجدهم ساخته شد. امروزه این مکان یک هتل 5 ستاره لوکس است که تحت عنوان کاخ هتل‌های تاج فعالیت می‌کند. هتل کاخ دریاچه دارای یک قایق است که میهمانان را از یک اسکله در شهر در ساحل شرقی دریاچه پیچولا به هتل منتقل می‌کند. این کاخ در سال 1983 زمانی که در فیلم اختاپوسی جیمز باند به عنوان خانه شخصیت اصلی به نمایش درآمد، به شهرت رسید.

سخن آخر

هند سرزمینی با میراث فرهنگی و طبیعی غنی و متنوع است که تجربیات لذتبخشی به همه گردشگران ارائه می‌دهد. طبیعت، معابد و حال و هوای سنتی و فرهنگی این سرزمین به قدری دیدنی است که همواره توریست‌ها را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. در این مطلب لیستی از بهترین جاهای دیدنی هند را به شما ارائه کردیم تا سفری پربار و لذتبخش در هندوستان تجربه کنید.

مقالات مرتبط
نظـــــرات کاربــــــران

نظرتان را در مورد این تور با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه ثبت شده

در خبرنامه عضو شدید